zaterdag 20 maart 2010

TLN, EVO en TAPA gaan aanpak overvallen 'nepagenten' bespreken

zaterdag 20 maart 2010 11:16

Zoetermeer - Transport en Logistiek Nederland (TLN), Transported Asset Protection Association (TAPA) en verladersorganisatie EVO reageren tevreden op het voorstel van de Raad van Hoofdcommissarissen om snel met de transport- en logistieke sector aan tafel te gaan om de aanpak van criminele ‘nepagenten’ te bespreken.

Foto: Archieffoto/John Peters

Hiermee geeft de Raad volgens het vervoerend en verladend bedrijfsleven een helder signaal af dat zij het probleem serieus neemt. TLN, TAPA en EVO hopen dan ook dat er nu snel een oplossing komt waarvan de Vulnerable Load Card (VLC) deel uitmaakt en dat de Raad bereid is zich in te zetten voor snelle acceptatie van de VLC in andere EU-landen.
Afgelopen week sloegen de organisaties alarm nadat een chauffeur werd overvallen door criminelen die zich voordeden als politieagenten. De sector maakt zich ernstig zorgen over de toenemende mate van geweld gericht tegen chauffeurs.
De maatregelen die zijn genomen om warehouses te beveiligen, betekenen een verschuiving van criminaliteit naar de openbare ruimte en dus de vrachtauto onderweg.
De Vulnerable Load Card (VLC) kan volgens de organisaties uitkomst bieden in dergelijke situaties. Op de VLC staat namelijk vermeld dat de chauffeur gevoelige lading aan boord heeft en alleen meewerkt aan een politiecontrole wanneer die plaatsvindt bij een politiebureau, een pompstation of drukke parkeerplaats. De chauffeur kan de kaart tegen het raam houden wanneer hij vermoedt met nepagenten te maken te hebben.
De kaart wordt inmiddels zonder officiële status al op kleine schaal door een aantal transporteurs ingezet. Officiële acceptatie is volgens TLN, EVO en TAPA echter de enige oplossing om deze voor Nederland nieuwe vorm van ladingdiefstal effectief te bestrijden.
Transportcriminaliteit, en met name ladingdiefstal, veroorzaakt jaarlijks ruim 350 miljoen euro aan schade voor het Nederlandse vervoerend bedrijfsleven.

 

BRON: BlikopNieuws.nl

donderdag 18 maart 2010

TVM: Negeer stopteken van nepagenten

TVM: Negeer stopteken van nepagenten

Geschreven door Marcel van der Voort op 17.03.2010, 15:54

AMSTERDAM - "De reden dat wij vrachtwagenchauffeurs adviseren alleen bij grote pompstation te stoppen als ze van een onopvallende surveillancewagen van de politie een stopteken krijgen, is heel simpel. Er is een bende overvallers actief die er voor kiest voor wagens met een politie uitmonstering", vertelt woordvoerder Jaap Stalenburg van TVM Verzekeringen.
Voor hen is de maat vol: Vorige week vrijdag is in de namiddag een chauffeur op de vluchtstrook tot stoppen gedwongen en onder bedreiging van een pistool beroofd. In december is een andere trucker op de A28 op dezelfde manier overvallen en er zijn meer gevallen bekend.
Jaap: “Daarom heeft TVM een bordje laten maken met de tekst: "Volgt u mij naar het tankstation." Maar volgens de wet mag het doorrijden na een stopteken helemaal niet.
"Daarom zijn wij erover in discussie. Wij willen dat de politie gaat accepteren dat de chauffeur een kaartje voor het raam zet en doorrijdt naar een groot benzinestation", benadrukt Jaap.
Zwakke schakel
"Ik merk dat bedrijven hun lading goed kunnen beveiligen, maar de chauffeur is de zwakke schakel. Nu kunnen er vervelende dingen gebeuren", voegt hij er nog aan toe.
Er is een vermoeden dat de bende snelwegovervallers bestaat uit Nederlanders en Marokkanen.
Ze hebben de werkwijze wellicht afgekeken van overvallers in de omgeving van Milaan en Parijs.
De politie heeft inmiddels laten weten dat het doorrijden naar een pompstation misschien een oplossing is

© Transport Online / Marcel van der Voort zie op www.transport-online.nl de reacties  op dit artikel en andere nieuws feiten  http://www.transport-online.nl

Truckstar start grote chauffeurs enquête

Samen met Randstad houdt het chauffeursvakblad Truckstar een grote enquête onder Nederlandse beroepschauffeurs. Zo ongeveer alle aspecten van het beroep komen daarbij aan de orde.

truckstarDe enquête wordt gehouden ter gelegenheid van het dertigjarig jubileum van het blad. Gevraagd wordt naar een aantal algemene zaken zoals de verwachting van de groei van het wegtransport en de effecten van het rekening rijden. Maar er wordt ook gevraagd naar zaken als de ervaringen met de dode hoek, de hygiëne op parkings en in restaurants langs de snelwegen en de bereidheid om zuinig te rijden. Tenslotte stelt Truckstar een aantal vragen over de truck zelf en over het truckmerk dat de voorkeur heeft.  Wie dat wordt laat zich raden...
De enquête wordt in de komende Truckstar afgedrukt maar beantwoording moet digitaal. De link naar de digitale enquête is hier te vinden.

 

BRON: http://www.ttm.nl/index.php artikel door  Pieter Wieman

woensdag 17 maart 2010

Spoorvervoer verliest in Alpentransito

Het transitovervoer over het spoor door Zwitserland heeft vorig jaar flink marktaandeel ingeleverd aan het vervoer over de weg. Dat aandeel daalde van 64 naar 61 procent, zo heeft de Zwitserse dienst voor milieu, verkeer, energie en communicatie (UVEK) becijferd. Het transitovervoer daalde over de hele linie. Het wegvervoer zag 6,7 procent lading wegvallen, het spoorvervoer veel meer, namelijk 17,7 procent.

De grootste teruggang deed zich voor in het wagenladingvervoer. Dat daalde met 27,4 procent. Het onbegeleid vervoer van containers, wissellaadbakken en vrachtauto's liep 14,1 procent terug. Het vervoer per Rollende Landstrasse (complete vrachtauto met chauffeur op de trein) hield het verlies beperkt tot slecht 0,8 procent.

De Zwitserse organisatie voor transport en logistiek Astag vindt deze teruggang het bewijs dat het beleid van de regering in Bern om vrachtvervoer meer en meer van de weg naar het spoor te halen, is mislukt. De Astag wijst erop dat het aandeel spoor in het transitovervoer door Zwitserland ooit 66 procent bedroeg. Ondanks de opening van de Lötschberg-basisspoortunnel is dat aandeel nu dus vijf procentpunten afgenomen.

In spoorkringen wordt de achteruitgang van het marktaandeel als tijdelijk effect van de crisis gezien. Structureel zal het spoor weer veld winnen, zodra de crisis over is. Ook de opening van de Gotthard-basistunnel, tegen 2017, zal bijdragen aan een 'modal shift' van asfalt naar rails.

BRON:  www.nieuwsbladtransport.nl zie deze site voor meer van dit

dinsdag 16 maart 2010

Besluit over Tweede Maasvlakte buiten proportie

Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn het niet eens met het besluit van de gemeente Rotterdam om per 1 januari 2013 op beide Maasvlakten alleen vrachtauto's toe te laten die voldoen aan de Euro-5 emissie-eisen of hoger.
Het vervoerend en verladend bedrijfsleven is het eens met een duurzaam gebruik van de Maasvlakte, maar vindt de eisen die Rotterdam stelt buiten proportie. Bovendien zijn de eisen die de gemeente stelt in strijd met het milieuconvenant dat de gemeente in 2006 heeft ondertekend.
Toegangseisen zijn onrealistisch
Rotterdam wil vanaf 1 januari 2013 alleen nog vrachtauto's op de Maasvlakten toelaten die aan Euro 5 emissie-eisen voldoen. Dat is nu de schoonste beschikbare milieuklasse. Momenteel bestaat minder dan de helft van het wagenpark uit deze voertuigen.
In 2016 wil Rotterdam de toegangseisen verder aanscherpen tot Euro 6. Echter, deze norm is nog niet eens op de markt en wordt pas op zijn vroegst in 2012 verwacht. TLN, EVO en KNV vinden dit streven van Rotterdam dan ook niet realistisch.
Kapitaalvernietiging
Door de strengere milieu-eisen moet meer dan de helft van het vrachtautopark dat nu van en naar de Maasvlakte rijdt in de komende drie jaar worden vervangen door Euro 5 voertuigen. Wanneer de toegangseisen in 2016 opnieuw worden aangescherpt, moeten alle Euro 5 voertuigen vanaf 2012 opnieuw worden vervangen door Euro 6.
Dit brengt voor de transportsector enorme kosten met zich mee en is in feite pure kapitaalvernietiging, terwijl het milieueffect gering is. Zeker in deze economisch moeilijke tijd is dit onverantwoord, aldus TLN, EVO en KNV.
Bedrijfsleven voorstander van Tweede Maasvlakte
TLN, EVO en KNV zijn voorstander van de aanleg van de Tweede Maasvlakte en het duurzame gebruik ervan, maar willen redelijke en haalbare toegangseisen. Zij hebben dit de gemeente Rotterdam laten weten in een zienswijze op het ontwerp-besluit van vorige zomer.
Nu de gemeente de bezwaren van de organisaties van tafel heeft geveegd, zullen de organisaties verdere stappen ondernemen.

Bron: www.transport-online.nl  kijk op deze site voor het hele artikel en de reacties