vrijdag 5 maart 2010

Informatie over over belading

 

Over belading belemmert de bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer. Van de gecontroleerde vrachtauto's is 15 tot 20% overbeladen. Er is namelijk extra wegonderhoud nodig, waardoor files ontstaan. Bovendien is een overbeladen vrachtwagen niet verkeersveilig en zorgt hij voor oneerlijke concurrentie. WIM-VID draagt daarom bij aan efficiënt, veilig en duurzaam goederenvervoer over de weg.

Wat wordt verstaan onder over belading?

In onderstaande gevallen is er sprake van over belading:
het totale gewicht van het voertuig is te hoog en/of de druk op een of meer assen is te hoog.

Hoe werkt WIM-VID?

Aan de buitenkant is vaak niet te zien of een voertuig overbeladen is. Bij WIM-VID meten sensoren in het wegdek de asdrukken. Als er sprake is van over belading maakt een videocamera boven de weg een foto van de kentekenplaat en het voertuig. Door een computerscherm aan deze videocamera te koppelen ziet men direct welk voertuig overbeladen is. Het voertuig kan worden geselecteerd en van de weg worden gehaald. Ter plekke wordt het voertuig opnieuw gewogen met speciale meetapparatuur. Is het voertuig inderdaad overbeladen dan wordt proces-verbaal opgemaakt. Is er sprake van ernstige mate van over belading dan kunnen andere maatregelen worden getroffen. Deze maatregelen kunnen variëren van her- of overladen van de lading tot het in beslag nemen van het voertuig. Het KLPD voert deze controles uit en kan boetes opleggen.

WIM-VID als preventie

De Inspectie Verkeer en Waterstaat, Divisie Vervoer (voorheen Rijksverkeersinspectie) gebruikt informatie uit het WIM-VID-systeem om ondernemingen aan te spreken op overbeladen. De Divisie Vervoer ontvangt alle gegevens van de overbeladen voertuigen. Deze gegevens worden gekoppeld aan de bestanden van het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie. Zo wordt de bedrijfsnaam aan het kenteken gekoppeld. De Divisie Vervoer bezoekt een aantal van deze bedrijven. Met de ondernemer bespreekt de inspecteur hoe in de toekomst overbelading kan worden voorkomen. Bij onvoldoende resultaat volgt zo nodig gerichte actie.

Hoe voorkom je over belading?

De praktijk wijst uit dat over belading veelvuldig voorkomt. Zowel vervoerders als verladers kunnen maatregelen nemen om dit te voorkomen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:
  • door bij het beladen van het voertuig rekening te houden met de maximale asdruk(ken) en niet alleen met het maximale treingewicht/totaalgewicht
  • door het voertuig zo te beladen dat er tijdens het lossen bij verschillende afleveradressen geen over belading ontstaat.
  • door te investeren in apparatuur in de vrachtwagen waarmee bij laden of lossen wordt gecontroleerd of de maximale asdruk niet wordt overschreden.
  • door op bedrijfsterreinen naast of in plaats van weegbruggen aslastmeetapparatuur aan te brengen.
  • WIM-VID nu en in de toekomst
Momenteel zijn op de snelwegen in de Randstad 7 meetsystemen aangelegd. In de toekomst kan dit aantal worden uitgebreid om een landelijk dekkend net van WIM-VID-systemen te creëren. Ook wordt onderzocht of een volledig automatisch afhandelingssysteem mogelijk is, zodat statische nawegen overbodig wordt.

Boeteoverzicht voor over belading

De bepalingen voor belading van vrachtwagens staan in het Voertuigreglement. De Wet Goederenvervoer over de weg regelt de strafbaarheid en sanctionering. De overtredingen van de Wet Goederenvervoer valllen onder de Wet economische delichten. Daarmee is overbelading een economisch delict.

Iedere vrachtwagen heeft z’n eigen maximum massa, die in Nederland nooit meer dan 50 ton mag bedragen (60 ton voor rijdende werktuigen). Ook heeft iedere vrachtwagen z’n eigen maximum aslast, die vaak per as verschilt. Verder is de koppelingsdruk belangrijk. Deze gegevens staan in het kentekenregister van de oplegger vermeld en het is verboden om meer te laden. Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of meer is overschreden, als de aslast meer dan 10% te hoog is of als de koppelingsdruk 10% of meer te hoog is. Bij het beladen van vrachtauto’s gaat het dus niet alleen om de maximum massa, ook de manier van beladen is van belang.

De boetes liegen er niet om, want over belading is een economisch delict. Daarnaast kan de politie een maatregel opleggen: de auto moet blijven staan en de lading moet overgeladen worden. De politie legt deze maatregel op als de aslast of koppelingsdruk met meer dan 20% is overschreden, als de totale maximum massa meer dan 10% te hoog is of als het treingewicht meer dan 55.000 kg bedraagt. Als de aslastoverschrijding minder dan 20% is, kan de lading ook anders worden verdeeld.

Wie rijdt met een aanhanger (geen trekker-oplegger) moet weten dat de aanhanger formeel een apart voertuig is en dus ook apart bekeurd kan worden voor overbeladen. Voor buitenlandse chauffeurs geldt een lik-op-stuk beleid: als zij met een overbeladen voertuig worden aangehouden, wordt het Openbaar Ministerie direct gebeld en krijgt de chauffeur meteen een transactie aangeboden.

artikel overgenomen uit www.transportonline.nl

woensdag 3 maart 2010

Eigen potje koken mag niet

Auteur: Cocktail
Datum:   02-03-10 21:10
Ze maken er een potje van, die Oostblokkers!
MALDEN - "Ik heb mijn Roemeense chauffeur met zijn vrachtwagen met Roemeens kenteken donderdag 25 februari naar wegrestaurant Malden, aan Jan J. Ludenlaan 2 in Heumen gestuurd om daar een hapje te gaan eten. Kort daarna belde die mij op en vertelde dat hij niet welkom was op de parkeerplaats", zegt een boze transportondernemer Bob Koenders.
"Vervolgens heb ik naar het wegrestaurant gebeld. Daar zei een medewerker: Onze baas wil geen Oostblok auto's op het parkeerterrein hebben", gaat Bob verder.
Bob: "Ik vind dit stijlloos." Hij meldt dat er aan het begin van de avond iemand van het wegrestaurant rond loopt op het parkeerterrein totdat die vol is.
"Ik heb verteld dat ik als Nederlander ook in een auto met een Roemeens kenteken rij. Zodra ik in de buurt ben ga ik er zelf parkeren", kondigt hij aan.
"Een medewerkster van het wegrestaurant zei mij dat op last van de politie de Oostblokkers worden geweerd. Toen ik daar navraag deed, kreeg ik te horen dat dit onjuist is en als het weer zou gebeuren, ik moest bellen. Omdat het discriminatie is", benadrukt Bob.
En vervolgt: "Dit heb ik nog nooit ergens meegemaakt. In Duitsland doen ze het anders. Dan vragen ze tien euro voor het parkeren en kan het bonnetje in het wegrestaurant verrekend worden voor eten."
Eigenaar Ton Baader van het bedoelde wegrestaurant reageert: "Ik heb een privéparkeerplaats op mijn eigen grond. Daar mag ik doen wat ik wil."
"De parkeerplaats is alleen toegankelijk voor mensen die naar het restaurant gaan. Ik maak dat via een bord duidelijk. Als er Roemenen of Polen parkeren en komen eten, dan heb ik daar geen bezwaar tegen", benadrukt hij.
"Van de bedoelde Roemeense chauffeur heb ik zelf gezien dat hij op mijn parkeerplaats in zijn cabine zijn potje eten aan het koken was. Daarom heb ik hem weggestuurd", verduidelijkt Ton.
"Ik heb overlast van de Oostblokkers. Ze poepen onder te trailer, laten vuilniszakken achter, stelen diesel van Nederlandse chauffeurs en slopen achterlichten", vat hij samen. En voegt eraan toe: "Ik controleer zelf op het terrein."
Over Koenders is hij duidelijk: "Die heeft mijn medewerkers de huid vol gescholden. Dat is de andere kant van het verhaal."
Volgens eigen zeggen heeft Ton voor 30.000 euro aan camerabewaking op het terrein geplaatst en er is een nachtwacht. Hij meldt dat veel van zijn collega's eveneens last hebben van de voormalige Oostblokkers.

Bron: Transport Online / Auteur: Marcel van der Voort  Lees het hele artikel plus de commentaren op        http://www.transport-online.nl

maandag 1 maart 2010

File Nieuws

police_car_trabant ANWB: meer files in februari door winterweer (Novum) - Het winterweer met sneeuw en gladheid heeft in februari voor meer files gezorgd. De filezwaarte -de lengte keer de duur van de file- lag twee procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt de ANWB maandag. Er was vooral een fors drukkere ochtendspits. Maandag 1 februari was er als gevolg van het winterweer een zeer drukke ochtendspits van in totaal 571 kilometer file. Vrachtwagens kwamen niet voorbij de Ketelbrug en op de A6 tussen Emmeloord en Lelystad stonden automobilisten meer dan drie uur stil. Het verkeer rond Utrecht liep woensdagmiddag 10 februari volledig vast doordat er tien centimeter sneeuw was gevallen. De avondspits bedroeg toen 541 kilometer file. Door vorstschade was er op 20 februari een spoedoperatie aan de A12 bij Beek nodig, waardoor er de hele nacht een file stond. sneeuwtruck1

zondag 28 februari 2010

nieuw alle foto's van mijn werk

Van af heden zijn alle foto’s van mijn werk en van mijn collega’s hier te zien.