donderdag 19 februari 2009

Euromax drama voor chauffeurs

Euromax drama voor chauffeurs 19-02-2009

Containerchauffeurs klagen over de lange wachttijden bij de nieuwe Euromax containerterminal op de Maasvlakte, zo meldt Nieuwsblad Transport. Diverse technische storingen zijn de oorzaak. "We kunnen geen lostijden meer afspreken met klanten. We bellen pas als de container op de wagen staat", aldus chauffeur René Sloof.


Sloof is eigenrijder en tevens bestuurslid bij de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN). Hij luidt de noodklok en zegt dat hij wel eens zeven uur op een container heeft staan wachten bij Euromax.


Chauffeur Eef de Jong is het met Sloof eens: "Euromax levert een hele slechte prestatie. Je zou denken dat de directie geleerd heeft van fouten uit het verleden, maar helaas, zeventig procent van de ritten gaat fout."


Vlak na de opening van Euromax liep alles op rolletjes maar nu gaat het steeds verder achteruit. Bovendien komen chauffeurs "in de knoop met het rijtijdenbesluit, kunnen ze amper wat eten en drinken en kunnen ze niet eens fatsoenlijk naar de WC. Het lijkt nergens op", aldus de Jong.


Bij Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn ze op de hoogte van de problemen. Een woordvoerder zegt dat de kinderziektes ernstiger zijn dan gedacht. De terminal is eigendom van ECT. Directeur Jan Westerhoud zegt dat Euromax in elk geval nog tot de zomer in een testfase zit.

"Containerterminals doen er soms jaren over om ingewikkelde systemen helemaal goed te implementeren", stelt Westerhoud. "Een terminal in Shanghai draaide pas na twee jaar helemaal."

bron Trukstar

woensdag 18 februari 2009

Belgisch inhaalverbod trucks wellicht toch niet geschrapt

"Belgisch inhaalverbod trucks wellicht toch niet geschrapt

woensdag 18 februari 2009
Het inhaalverbod voor vrachtwagens in België gaat mogelijk verdwijnen. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe wil daartoe de wet aanpassen, liet hij dinsdag weten. Maar of hij zijn zin krijgt, is nog niet zeker. Verkeersminister Kathleen van Brempt van de Vlaamse regioregering wil het verbod handhaven, zei ze in een reactie.
Het verbod om op wegen van tweemaal twee rijstroken in te halen is ingevoerd op 1 januari 2008. Het geldt voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton, tenzij anders aangegeven. Op de maatregel was veel kritiek van de sector. Volgens de federatie voor transporteurs Febetra betreft het ,,een typisch Belgische regel: je mag niet inhalen, tenzij verkeersborden dat expliciet toelaten. In alle lidstaten van de EU is het omgekeerd. Dat zorgt voor verwarring, vooral bij buitenlandse chauffeurs.''
Een door Schouppe ingestelde werkgroep die het nut van het inhaalverbod moest onderzoeken, kwam tot dezelfde conclusie.
Maar Van Brempt vindt het voorbarig om een maatregel die nog maar een jaar van kracht is, weer af te schaffen. Volgens haar wordt hij niet nageleefd en treedt de politie daar niet tegen op.
© ANP"

dinsdag 17 februari 2009

Inhaal verbod België verdwijnt

BRUSSEL - Het algemeen inhaalverbod voor trucks in België wordt afgeschaft. Staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), wil daarvoor zo snel mogelijk de wet aanpassen. Dat schrijven diverse Belgische kranten dinsdag.

Het verbod om in te halen op snelwegen met twee keer twee rijstroken ging op 1 januari 2008 in en geldt voor alle vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton, tenzij anders aangegeven.

'Een typisch Belgische regel', luidt het bij de federatie voor transporteurs Febetra. 'Je mag niet inhalen tenzij verkeersborden dat expliciet toelaten. In alle lidstaten van de Europese Unie is het omgekeerd. Dat zorgt voor verwarring. Vooral bij buitenlandse chauffeurs.'

Staatssecretaris Schouppe liet in het najaar van 2008 een onderzoek voeren naar het nut van het algemeen inhaalverbod. 'De federale commissie voor verkeersveiligheid zat aan tafel met vertegenwoordigers van de transportsector, autocarbedrijven, VAB en Touring, de gewestregeringen en de lokale en federale politie', zegt woordvoerder Jan Pauwels.

De eindconclusie van de werkgroep is duidelijk: het algemeen inhaalverbod kan beter worden opgeheven en worden vervangen door plaatselijke maatregelen die kunnen worden aangekondigd via dynamische borden, aldus de kranten.

maandag 16 februari 2009

Washington, 15 febr. De Amerikaanse auto-industrie kan alleen gered worden als alle betrokken partijen concessies doen. Dat stelde David Axelrod, een van de belangrijkste adviseurs van de Amerikaanse president Barack Obama, vandaag.,,We hebben een groot belang bij het voortbestaan van de auto-industrie. Daarvoor zijn echter aanpassingen nodig van alle betrokkenen. Niet alleen van de arbeiders, maar ook van aandeelhouders, crediteuren en, natuurlijk, de managers die de bedrijven leiden'', aldus Axelrod tegen de Amerikaanse televisiezender Fox News.

Hij reageerde op het mislukken van het overleg tussen autofabrikant General Motors en de vakbonden over de kosten van de gezondheidszorg voor gepensioneerde werknemers. Ook branchegenoot Chrysler slaagde er niet in een akkoord te bereiken met de bonden.

GM en Chrysler moeten dinsdag een herstructureringsplan presenteren, waarin ze aangeven hoe ze weer winstgevend denken te worden. De noodlijdende autogiganten werden aan het begin van het jaar overeind gehouden met een miljardenkrediet van de Amerikaanse overheid.
Bron:NRC