maandag 26 juli 2010

Fotopagina aangevuld

 

Heden weer album geplaats op de fotopagina die als extra pagina aan rechterzijde is vermeld

‘Werkgever moet chauffeur gezonder laten leven'

‘Werkgever moet chauffeur gezonder laten leven'

Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 26 juli 2010 10:38

Chauffeurs hebben niet het gezondste beroep, dat is algemeen bekend. Ze willen wel gezond leven, maar in de praktijk is dat onmogelijk. Het is aan onder andere de werkgever en de branchevereniging om een gezonde leefstijl meer te stimuleren en te faciliteren. Bijvoorbeeld door sportfaciliteiten en gezondere voeding langs de weg aan te bieden en andere werktijden te hanteren. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht in opdracht van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB).

chauffeurVolgens onderzoeker Inge van Bogerijen van de Universiteit Utrecht is het niet reĆ«el om de ongezonde leefstijl van de chauffeurs af te schuiven op hun eigen verantwoordelijkheid. "Gezondheid is voor veel chauffeurs erg belangrijk. Sommigen hebben behoefte aan sportfaciliteiten en gezonde voeding onderweg", aldus Van Bogerijen. "Echter, door lange werkdagen en onregelmatige werktijden ontbreekt hun de tijd om te sporten. Daarnaast maken het zittende karakter van het beroep en het gebrek aan sportfaciliteiten onderweg het voor veel chauffeurs lastig om een actieve leefstijl te realiseren. Ook het eenzijdige aanbod van voeding in de wegrestaurants heeft een directe negatieve invloed op de gezondheid van de chauffeurs."  Werkgevers besteden op dit moment niet of nauwelijks aandacht aan de gezondheid van hun werknemers, veel chauffeurs zouden dit wel willen, zo staat in het rapport te lezen. Er zou volgens het rapport behoefte zijn aan fietsen, wandelen, fitness, spinnen of individuele begeleiding. Sommige chauffeurs willen geen bemoeienis vanuit de werkgever, omdat zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid voor hen belangrijk zijn.

"Werkgevers moeten de chauffeurs die gemotiveerd zijn om gezonder te leven daarin faciliteren", meent Van Bogerijen. Maar zij vindt dat ook de vakbond, branchevereniging en overheid extra aandacht moet geven aan werknemers met een zittend beroep. "Zij moeten kijken naar de ongezonde werkstructuur en de lange werktijden die toe te schrijven zijn aan het lage salaris en de aard van het transportwerk", aldus Van Bogerijen. Daarnaast kan er nog een slag worden gemaakt in de bewustwording van gezondheid. Van Bogerijen: "Vaak denken chauffeurs dat gezonde voeding alleen voldoende is."
In bestaand onderzoek omtrent dit thema worden vaak kwantitatieve gegevens verzameld en tevens wordt vaak beredeneerd vanuit het perspectief van de werkgever in plaats van de werknemer. Dit kwalitatieve onderzoek focust op de betekenisgeving van vrachtwagenchauffeurs aan gezondheidsstimulering op het werk en de invloed van omgevingsfactoren op gezondheid. Data zijn verzameld door gebruik te maken van observaties, diepte-interviews en focusgroepen met vrachtwagenchauffeurs. Bij de interviews en focusgroepen is een topiclijst als leidraad gebruikt.

‘Wat beweegt vrachtwagenchauffeurs? Een kwalitatief onderzoek naar de betekenissen die vrachtwagenchauffeurs geven aan gezondheidsstimulering op het werk en de omgevingsfactoren die volgens hen van invloed zijn op hun gezondheid', I. van Bogerijen, ISBN: 978-90-5213-186-3. Uitgever: Kennispunt Recht, Economie, Bestuur en Organisatie, Universiteit Utrecht, (030) 253 7025, kennispunt.rebo@uu.nl. De samenvatting van het rapport en recensie-exemplaren zijn beschikbaar.

Bron: www.ttm.nl