woensdag 27 mei 2009

KNV en TLN: Deeltijd-WW ook voor structurele overuren in transportsector

woensdag 27 mei 2009
Minister Donner van Sociale Zaken heeft vandaag bekend gemaakt dat overuren meegenomen gaan worden in de deeltijd-WW regeling. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleitten al maanden voor een aparte deeltijd-WW regeling voor sectoren waar er structureel meer dan 40 uur gewerkt wordt.

De organisaties zijn derhalve zeer verheugd met het besluit van de minister. Hierdoor wordt de transportsector een instrument geboden om vakmensen voor de sector te behouden.

Huidige regeling
Onder het huidige deeltijdstelsel, ingevoerd per 1 april 2009, hadden chauffeurs recht op een deeltijd-WW uitkering gebaseerd op het aantal contracturen van 40 uur per week. In de praktijk is de gemiddelde werkweek van een chauffeur, en dan met name een internationaal chauffeur, vaak langer dan 40 uur. Het verlies aan inkomsten als gevolg van een gedeeltelijke werkloosheid werd derhalve niet opgevangen onder de deeltijd-WW regeling zoals ingevoerd eerder dit jaar. Onder de nieuwe regeling worden de teruggang in uren ook boven de 40 uur gecompenseerd.

Lobby
KNV en TLN prijzen de minister voor zijn besluit. Afgelopen maanden hebben de werkgeversorganisaties samen met de vakbonden er bij de minister herhaaldelijk op aangedrongen de regels van de deeltijd-WW te verruimen door overuren te betrekken in de regeling. Met het besluit van vandaag geeft de minister gehoor aan de oproep van de branche om maatregelen te nemen die de transportsector in de huidige economische situatie wat meer lucht en flexibiliteit kan geven. Zo kan de inkomensachteruitgang voor chauffeurs als gevolg van de economische recessie met de nieuwe regeling enigszins worden gecompenseerd.

Crisis
Veel bedrijven hebben door de recessie moeite het hoofd boven water te houden en kampen momenteel met een overschot aan personeel. De nieuwe deeltijd-WW regeling kan een belangrijk middel zijn om gekwalificeerd personeel voor de transportsector te behouden. Hiermee blijft gezien de omstandigheden de werkgelegenheid enigszins op peil. Als de economie straks weer aantrekt zal de vraag naar personeel weer sterk toenemen.

© TruckLife