donderdag 25 augustus 2011

'Stop met rijden voor opdrachtgevers met Oost-Europese chauffeurs'

 

Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 25 augustus 2011 10:50

VERN, de belangenvereniging van eigen rijders, roept eigen rijders op te stoppen met rijden voor opdrachtgevers die Oost-Europese chauffeurs achter het stuur zetten.

ChauffeurVolgens VERN rijdt nu nog ongeveer 40 procent van de kleine transportbedrijven tot 10 vrachtwagens in charter voor grote transportbedrijven. "Als deze grote transportbedrijven gebruik maken van constructies die het mogelijk maken dat zij Oost-Europese chauffeurs in dienst hebben, en tevens de kleine transportbedrijven voor zich laten rijden, dan is het voor de kleine transportbedrijven bijna onmogelijk om het hoofd boven water te houden. Als kleine transportbedrijven blijven rijden voor deze grote transportbedrijven, werken zij mee aan een systeem dat hen uiteindelijk de kop zal kosten", zo meldt VERN in een persbericht. Volgens VERN reed tot vier jaar geleden reed 70 procent van de kleine transportbedrijven nog voor deze grote transportbedrijven. "Een Oost-Europese chauffeur die niet meer verdiend dan 3 euro tot 8 euro per uur, en wordt uitgebuit, daar is voor een klein transportbedrijf niet meer tegen op te concurreren. De vrachtprijs die een klein transportbedrijf dan nog krijgt, want de commissie gaat er ook nog vanaf, is dermate slecht dat men failliet gaat", aldus VERN.

Volgens VERN veroorzaken de grote transportbedrijven door het werken met Oost-Europese chauffeurs dat de ritprijzen 15 procent lager liggen dan verantwoord.

Bron   http://www.ttm.nl

dinsdag 23 augustus 2011

Algeheel inhaalverbod trucks levensgevaarlijk'

VVD'er Charlie Aptroot pleit vanochtend in De Telegraaf voor een algeheel inhaalverbod voor trucks. Voorzitter Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders zegt dat dit levensgevaarlijk is. Ook TLN ziet er geen brood in.

inhalen‘Een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens op de snelwegen moet volgens Aptroot een einde maken aan opstoppingen door langzame inhaalmanoeuvres. Hij pleit daarvoor bij minister Schultz van Haegen. Aptroot vindt het ook hoog tijd voor de herinvoering van een minimumsnelheid van zeventig kilometer per uur, zodat de snelheid op de rechterrijstrook er enigszins in blijft. ‘Vrachtwagenchauffeurs gaan elkaar vaak met één of twee kilometer per uur inhalen en veroorzaken zo gevaarlijke situaties en opstoppingen", aldus VVD-Kamerlid Aptroot. ‘Wij denken dat een algemeen inhaalverbod effectief is en zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid zal verbeteren.' Door de combinatie met een minimumsnelheid van 70 kilometer per uur hoeft het bedrijfsleven volgens Aptroot niet te lijden onder het inhaalverbod. ‘Als er op de rechterrijbaan meer wordt doorgereden, wordt de rest van het verkeer ook niet gehinderd', aldus Aptroot. Automobilisten die te zacht rijden of truckers die toch inhalen kunnen wat Aptroot betreft een boete van rond de 300 euro tegemoet zien.

Levensgevaarlijk

‘Een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens is levensgevaarlijk' zegt VERN voorzitter De Waardt. ‘Als een vrachtwagen achter een andere vrachtwagen rijdt, dan ziet hij weinig tot niets. Hij ziet alleen de remlichten van zijn voorganger. Als een vrachtwagenchauffeur uren achtereen, zich moet concentreren op de remlichten van zijn voorganger, is dat menselijkerwijze niet mogelijk. Niemand kan dit opbrengen, verscheidene zware ongevallen hebben dit al aangetoond.' Volgens De Waardt heeft het toenmalige Ministerie van Verkeer een Waterstaat ooit een groot onderzoek gedaan naar inhaalverboden voor vrachtwagens. De uitkomst was dat er voor de automobilist geen reistijdwinst was te behalen. Bij eerdere discussies over een algeheel inhaalverbod werd ook als bezwaar genoemd dat een lange rij trucks op de rechter rijbaan het in- en uitvoegen bemoeilijkt. Verder bestaat op grote delen van het Nederlandse autosnelwegennet al een inhaalverbod voor trucks op bepaalde tijden. Daar wordt echter vrijwel niet op gehandhaafd.

Internationaal

Ook in Europees verband is er enkele jaren geleden en discussie geweest over een algeheel inhaalverbod voor trucks in Europa. Volgens CDA-Europarlementariër Corien Wortmann zou dat leiden tot minder doorstroming op de wegen en minder verkeersveiligheid. Wortmann verzette zich destijds tegen een oproep die een groep Europarlementariërs wilde doen aan de EU-lidstaten om zo'n inhaalverbod verplicht te stellen. ‘Een inhaalverbod kan in de spits goed werken tegen files', aldus Wortmann. ‘Maar moet dat verbod dan ook meteen gelden in rustiger gebieden of 's nachts?' Volgens haar wordt op wegen met veel op- en afritten de doorstroming slechter als vrachtwagens niet naar links kunnen uitwijken. ‘Bovendien leidt een inhaalverbod tot lange colonnes vrachtwagens waar je als automobilist niet meer tussenkomt als je de snelweg op- of af wil, aldus Wortmann. De verkeersveiligheid is daarmee volgens haar niet gediend.

In België werd per januari 2008 een algeheel inhaalverbod voor trucks ingesteld. Dat werd na een jaar weer opgeheven omdat het verwarrend was ten opzichte van omliggende landen.

TLN: Via matrixborden

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegen een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens, maar kan zich wel iets voorstellen bij een tijdelijk inhaalverbod, als de verkeersintensiteit te dicht is. ,,Dat is tegenwoordig goed te meten en met de matrixborden boven de snelwegen goed te regelen. Wij vinden bovendien dat vrachtwagenchauffeurs een eigen verantwoordelijkheid hebben. Dat zijn professionals die donders goed weten, wanneer het niet verstandig is om in te halen'', aldus een woordvoerder.

EVO: onwenselijke situaties

‘Verladersorganisatie EVO wijst het voorstel van VVD-kamerlid Aptroot om een inhaalverbod voor vrachtverkeer in te stellen, eveneens af. De organisatie benadrukt dat een inhaalverbod voor vrachtverkeer tot onveilige situaties kan leiden op het wegennet. Volgens EVO heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat een permanent inhaalverbod voor vrachtverkeer leidt tot minder ongevallen en een betere doorstroming. Juist in tegendeel. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt naar voren dat een inhaalverbod leidt tot colonnevorming op snelwegen. Hierdoor heeft het in- en uitvoegend verkeer onvoldoende ruimte om de snelwegen te verlaten of op te gaan. EVO verwacht dat hierdoor het aantal ongevallen bij op- en afritten zal toenemen omdat in- en uitvoegend verkeer niet anders kan dan op het laatste moment tussen het vrachtverkeer doorschieten. Verder toont het onderzoek aan dat het gedwongen in colonne rijden stress veroorzaakt bij chauffeurs. Daarnaast benadrukt EVO dat er momenteel al diverse inhaalverboden in de ochtend- en avondspits zijn. Deze inhaalverboden zorgen ervoor dat gedurende de drukke periodes de doorstroming niet in het geding komt doordat vrachtverkeer elkaar inhaalt.Tenslotte wijst EVO erop dat de beroepschauffeurs in Nederland professionele weggebruikers zijn. Chauffeurs weten heel goed wat ze doen en beseffen dat ze door het extra gewicht veilig moeten rijden. Chauffeurs worden ook verplicht om het kennisniveau over hun vak bij te houden doordat ze 35 uur nascholing moeten volgen in 5 jaar tijd. Naast dat ze dagelijks professioneel rijden wordt het kennisniveau dus ook op peil gehouden.

Groen Links: Prima plan

GroenLinks steunt het voorstel van VVD Kamerlid Charlie Aptroot. Ineke van Gent: "Prima plan, zo wordt de weg veiliger en de lucht schoner. Een inhaalverbod voor vrachtauto's is goed voor de verkeersveiligheid en leidt bovendien tot een rustiger verkeersbeeld. Dat heeft weer een gunstig effect op het brandstofverbruik en dus op het milieu." Van Gent denkt dat het tegelijkertijd nodig is de snelheidsbegrenzers op vrachtauto's beter te controleren. "Snelheidsbegrenzers functioneren lang niet allemaal naar behoren. Goede controle daarop is nodig om het vrachtverkeer aan de regels te houden."

Bron: www.ttm.nl