zaterdag 26 februari 2011

» Zorgen om stress en haast in transportsector

Geschreven door Marcel van der Voort op

DE WESTEREEN - "Ik maak mij zorgen over de stress en gehaastheid onder chauffeurs tegenwoordig. Vorige week zag ik op een dag vijf ongelukken met vrachtwagens", vertelt Pieter Klaver (68) uit De Westereen. Samen met nog een aantal andere Friese chauffeurs vertelt hij wat er vandaag de dag mis is.
"Ik zie op de weg dat veel vrachtwagens te dicht op elkaar zitten en er wordt bovendien regelmatig onverstandig ingehaald. Er is meer agressie en chauffeurs klagen vaak, bijvoorbeeld over de hoge bekeuringen", praat hij verder.
"Wij chauffeurs hebben altijd de problemen van de bazen en planners opgelost. En dat is nog steeds zo. Vroeger kon je rustig tien minuten over je tijd heen gaan. Tegenwoordig mag dat niet meer."

Hoe zou het anders moeten? Klaver: "Ze moeten chauffeurs die buiten hun schuld in de moeilijkheden komen niet bekeuren. Bijvoorbeeld als hij een tijdsoverschrijding heeft door een probleem waar niets aan te doen is. De politie moet meer begrip hebben voor de omstandigheden van de chauffeur. Dan gaat de verkeersveiligheid volgens mij met veertig procent omhoog."
Veel veranderd
Hij laat weten dat er in de loop van de jaren veel is veranderd. "Als je met elkaar naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, of Italië ging, reed je met elkaar op. Dat was veel meer ontspannen dan vandaag de dag. In chauffeurscafés kennen de meesten elkaar niet. Vroeger was dat anders. Toen waren er ook meer gelegenheden waar de chauffeurs elkaar troffen."
"Nu pakt een chauffeur snel een beker koffie met een deksel, gaat rijden met in de hand de gloeiend hete koffie en de andere hand aan het stuur."
Klaver heeft gewerkt bij de firma De Bruin in Surhuisterveen. "Ik ben zelfs naar Teheran gereden en nooit is er een ambulance voor mij nodig geweest. Ik hield altijd afstand. Nu eisen de vrachtwagenchauffeurs hun recht op in het verkeer. Dat is altijd slecht."
Klaver is met pensioen, toch kruipt hij nog achter het stuur: "Dat is de ziekte van de vrachtwagenchauffeur", meldt hij lachend. "Ik ging er met mijn negenenvijftigste jaar uit. Daarna ben ik een jaar flink overspannen geweest. Ik wilde weer nuttig zijn en heb mezelf als chauffeur bij een transportbedrijf aangeboden. Wel ben ik blij dat ik niet meer in de weekends onderweg ben."
"Wij horen veel over de buitenlandse chauffeurs en hun drankgebruik. Dat gebeurt in de auto omdat de drank in de restaurants een beetje duur is."
"In Zweden mag je absoluut niet drinken in de cabine. Dat zou ik hier ook graag zien. Want alcohol past niet in het verkeer."

Jonge brokkenmakers?
"Ik vind wel dat jonge chauffeurs sneller een ongeluk maken dan de oudere collega’s. Ze zitten constant op hun klok te kijken. Dat geeft zoveel stress en dat kunnen ze niet meer verwerken."
Frans Zuiderhoek
"Ik weet niet of jonge chauffeurs vaker een ongeluk veroorzaken. Daar houden wij geen statistieken van bij", verklaart woordvoerder Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) aan Transport Online.
"Dat is moeilijk omdat wij dan te maken kunnen krijgen met leeftijdsdiscriminatie. Ook houden wij niet bij of er mannen of vrouwen bij betrokken zijn."

"Bovendien zijn wij niet bij alle vrachtwagenongelukken en daarom zou er een vertekend beeld ontstaan”, laat hij weten."
Meer oudere chauffeurs dodelijk verongelukt
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) In Leidschendam laat wel weten: "Jonge, beginnende bestuurders hebben een hoger ongevalrisico dan oudere, meer ervaren bestuurders. Dit geldt ook voor bestuurders van vracht- en bestelautochauffeurs."
"Hoewel concrete cijfers ontbreken, zijn er aanwijzingen dat vervoersbedrijven om bedrijfseconomische redenen vaak jonge chauffeurs in dienst nemen. Bos & Twisk (1999) vonden dat jonge beginnende bestelautochauffeurs vaker ongevallen met tegemoetkomend verkeer hebben, en vaker zijn betrokken bij kop-staartbotsingen waarbij de auto wordt aangereden."
Communicatieadviseur Miranda Brandsen van SWOV geeft Transport Online vervolgens cijfers waaruit niet blijkt dat de jongste chauffeurs de grootste brokkenmakers zijn.
In 2009 zijn bijvoorbeeld drie chauffeurs in de leeftijdscategorie van vijfentwintig tot negenentwintig jaar om het leven gekomen. Maar tussen de dertig en negenendertig en tussen de veertig en negenenveertig jaar waren het er elk zes. Bij de oudere chauffeursgroep tussen de vijftig en negenenvijftig waren er vier doden te betreuren en bij de zogenoemde jonkies tussen de achttien en vierentwintig jaar waren er helemaal geen doden.

Vervelend
"Dat jonge chauffeurs sneller betrokken zijn bij ongelukken geloof ik niet", bekent chauffeur Henk Boersma (56) uit De Westereen.
"Ik maak mezelf wel zorgen over het hectische in de transportbranche. De chauffeurs zijn veel meer tijdsgebonden. Vroeger kon je nog een beetje rommelen en naar een eetgelegenheid rijden. Nu krijg je problemen als je een minuut over je rijtijd heen bent."
"Maar ook over de berichtgeving. Tijdens een filemelding hoor ik vaak dat er een vrachtwagen bij een ongeluk is betrokken. Hierdoor wordt snel het beeld geschapen dat de vrachtwagenchauffeur er schuldig aan is. Dat is vervelend, want er zijn veel ongelukken waaraan de vrachtwagenchauffeur helemaal niet schuldig is."
Er stoort hem nog iets: "Voorheen zat je ’s avonds met een ploegje te eten. Tegenwoordig zie je op een parkeerplaats honderd vrachtwagens en dan zitten er slechts drie man in het wegrestaurant te eten. De rest doet dat in de auto."
"Er is in de loop van de jaren veel veranderd. Zo zijn de landsgrenzen open gegaan. Eerst hebben wij daar naar uitgekeken, maar nu blijkt het niet voordelig", vind ik. "Want zo’n grensovergang was vooral een trefpunt voor de chauffeur. Je kwam elkaar tegen bij het douanekantoor."
Collegialiteit is ver te zoeken
"Als er vroeger een vrachtwagen aan de kant stond, dan stonden er kort daarna zes stil met chauffeurs die kwamen helpen. Die collegialiteit is tegenwoordig ver te zoeken. Dat vind ik jammer. Als de chauffeurs collegialer zouden worden zijn we al een stuk verder. Dus ’s avonds niet meer meteen achter de laptop en bij de magnetron de cabine induiken."
Niks meer aan met al die regeltjes
"Natuurlijk maak ik mezelf zorgen om de transportsector", verklaart chauffeur Klaas Bos (35) uit De Westereen. En verduidelijkt: "Er is niks meer aan zoals wij tegenwoordig moeten werken met al die regeltjes. En de naleving ervan. En dan zijn er torenhoge bekeuringen als je in de fout gaat. Dat is niet normaal. Dat geeft stress. Als je te lang rijdt riskeer je een boete. Daardoor is er weinig flexibiliteit overgebleven. Het loon van de vrachtwagenchauffeur staat niet in verhouding met de hoogte van een boete. Ik kan geen vijfhonderd euro missen van mijn loon."
GPS
"Ik ben vijftien jaar chauffeur. In die tijd is er al veel veranderd. Wij hebben GPS en dus kan de baas precies zien waar ik ben. Ook daarvan komt meer stress. Als ik bijvoorbeeld twee uur sta te laden en een collega deed het in een uur en drie kwartier, dan hoor ik dat", besluit Bos.
Chauffeurs die ook hun reactie of ervaring willen laten horen mogen die mailen naar: m.vd.voort@transport-online.nl

met dank aan http://www.transport-online.nl