dinsdag 16 maart 2010

Besluit over Tweede Maasvlakte buiten proportie

Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn het niet eens met het besluit van de gemeente Rotterdam om per 1 januari 2013 op beide Maasvlakten alleen vrachtauto's toe te laten die voldoen aan de Euro-5 emissie-eisen of hoger.
Het vervoerend en verladend bedrijfsleven is het eens met een duurzaam gebruik van de Maasvlakte, maar vindt de eisen die Rotterdam stelt buiten proportie. Bovendien zijn de eisen die de gemeente stelt in strijd met het milieuconvenant dat de gemeente in 2006 heeft ondertekend.
Toegangseisen zijn onrealistisch
Rotterdam wil vanaf 1 januari 2013 alleen nog vrachtauto's op de Maasvlakten toelaten die aan Euro 5 emissie-eisen voldoen. Dat is nu de schoonste beschikbare milieuklasse. Momenteel bestaat minder dan de helft van het wagenpark uit deze voertuigen.
In 2016 wil Rotterdam de toegangseisen verder aanscherpen tot Euro 6. Echter, deze norm is nog niet eens op de markt en wordt pas op zijn vroegst in 2012 verwacht. TLN, EVO en KNV vinden dit streven van Rotterdam dan ook niet realistisch.
Kapitaalvernietiging
Door de strengere milieu-eisen moet meer dan de helft van het vrachtautopark dat nu van en naar de Maasvlakte rijdt in de komende drie jaar worden vervangen door Euro 5 voertuigen. Wanneer de toegangseisen in 2016 opnieuw worden aangescherpt, moeten alle Euro 5 voertuigen vanaf 2012 opnieuw worden vervangen door Euro 6.
Dit brengt voor de transportsector enorme kosten met zich mee en is in feite pure kapitaalvernietiging, terwijl het milieueffect gering is. Zeker in deze economisch moeilijke tijd is dit onverantwoord, aldus TLN, EVO en KNV.
Bedrijfsleven voorstander van Tweede Maasvlakte
TLN, EVO en KNV zijn voorstander van de aanleg van de Tweede Maasvlakte en het duurzame gebruik ervan, maar willen redelijke en haalbare toegangseisen. Zij hebben dit de gemeente Rotterdam laten weten in een zienswijze op het ontwerp-besluit van vorige zomer.
Nu de gemeente de bezwaren van de organisaties van tafel heeft geveegd, zullen de organisaties verdere stappen ondernemen.

Bron: www.transport-online.nl  kijk op deze site voor het hele artikel en de reacties

Geen opmerkingen: