zaterdag 21 januari 2012

maandag 16 januari 2012

Nachtvergoeding op de boot verdwijnt: Chauffeurs gaan voor honderden euro's het schip in

 

Nieuwsartikel geplaatst op 14.01.2012, 20:08 door Marcel van der Voort

BREDA – Een speerpunt van Transport en Logistiek Nederland TLN uit Zoetermeer in de cao-onderhandelingen is dat de onkostenvergoeding bevroren moet worden bij ferry overtochten met een gratis mealvoucher. De chauffeurs krijgen dus een tegoedbon voor een maaltijd in plaats van een nachtvergoeding van 43 euro
Dat valt niet goed bij chauffeur John Verbaandert uit Breda. Hij rijdt veel op Engeland, Ierland en Schotland en zal als TLN groen licht krijgt voor vele honderden euro’s het schip ingaan.
"Het is de bedoeling dat dit nog dit jaar wordt ingevoerd. Voor een chauffeur is die onkostenvergoeding tussen de achthonderd en duizend euro per maand. Het hangt er vanaf hoeveel weekeinden die rijdt. De meeste chauffeurs zien die onkostenvergoeding als verkapt loon. En het zit dus vast in zijn uitgavenpatroon."
"De bootovertocht wordt niet betaald, wel de overnachting. Dat is een soort gedoogbeleid. Ik denk dat elke chauffeur die bijvoorbeeld op Engeland en Noorwegen rijdt akkoord gaat met de nachtvergoeding. Als dat verdwijnt heeft de chauffeur niets meer."
Niet te eten
TLN wil dat verruilen voor een gratis maaltijd. "Maar het is nu zo dat bij overtochten naar Engeland de chauffeurs bij een chauffeurscafé stoppen om te eten, omdat de maaltijden op de boten vaak niet om te eten zijn."
"Ze zijn dikwijls niet goed van temperatuur, te koud of meerdere keren opgewarmd. Bovendien serveren ze op de boten meestal Engels eten en daar houden de meeste Nederlandse chauffeurs helemaal niet van."
"Als dit er door komt zullen er weinig chauffeurs zijn die nog met de boot willen reizen, maar liever met de trein gaan. Want bij de laatste mogelijkheid kan je de vrachtwagen op een parkeerplaats neerzetten en een nachtvergoeding pakken."
Actie: Terminals blokkeren
"Omdat ik veel met de boot ga verbijt ik mij enorm. Ik ga toch maandelijks vele honderden euro’s minder krijgen. Dus ga ik dat in mijn portemonnee voelen. Ik merk tijdens mijn werk dat het een doorn in het oog is voor de chauffeurs die op Engeland, Ierland en Schotland rijden. Tijdens de overtochten spreken ze erover. En willen als dit definitief is tijdens een actie de terminals gaan blokkeren."
"Een chauffeur alleen heeft geen stakingsrecht. Zonder vakbond kan hij weinig doen. Maar kan wel een vakbond ermee aan de slag laten gaan", besluit Verbaandert.
Floris Liebrand van TLN maandagochtend: "De cao-onderhandelingen lopen nog. Daarom ga ik niet inhoudelijk reageren. Er is dus nog niets besloten."
Veel chauffeurs zien niets in het voorstel, ze gaan er immers financieel op achteruit. Wat vindt de werkgeversorganisatie daarvan? Liebrand:"Daar ga ik ook niet inhoudelijk op in. Als er een cao-akkoord is wil ik dat toelichten."

 

Bron: www.transport-online.nl