vrijdag 17 december 2010

Tol op Duitse Bundesstrassen komt medio 2011

17 december 2010

Tol op Duitse Bundesstrassen komt medio 2011

De Duitse bondsregering heeft definitief besloten op ongeveer tweeduizend kilometer aan grote autowegen de kilometerheffing voor zwaar vrachtverkeer in te voeren. De Maut op die vierbaans Bundesstrassen wordt medio volgend jaar van kracht.

Duitsland telt in totaal ruim 40.000 kilometer aan Bundesstrassen. De tol wordt echter alleen ingevoerd op vierbaans wegen. De opbrengst wordt minimaal op 100 miljoen euro geschat. Dat geld gaat naar de begroting van verkeersminister Peter Ramsauer.

Het doel van de heffing is het vrachtverkeer te treffen dat naar Bundesstrassen uitwijkt om maar geen tol op de autsnelweg te hoeven betalen. Als straks op het onderliggende wegennet ook tol moet worden betaald, heeft het geen zin meer uit te wijken. Sterker, dat leidt er alleen maar toe dat meer Maut wordt afgedragen, omdat bij uitwijken naar Bundesstrassen meestal iets moet worden omgereden.

Organisaties in het Duitse wegvervoer hebben al scherp geprotesteerd tegen de maatregel. Voor een vrachtauto van de categorie Euro III zou gemiddeld per jaar 6.000 euro extra Maut moeten worden betaald. De bestaande tol op snelwegen kost een vervoerder gemiddeld al zo’n 20.000 euro per vrachtauto per jaar.

Bron: www.nieuwsbladtransport.nl

Tags van Technorati: ,,,

woensdag 15 december 2010

Schriftelijke kamervragen over buitenlandse boetes

 

 

Tags:

Politiek incidenten chauffeurs

Door: Pieter Wieman

Gepubliceerd op 15 december 2010 10:11

Naar aanleiding van diverse kritische uitlatingen door Vallenduuk Advocaten uit Haarlem over het boetebeleid in de Europese Unie, hebben de VVD kamerleden Aptroot en Hennis-Plasschaert aan de minister van Infrastructuur en Milieu vragen gesteld over het Europees Kaderbesluit wederzijdse erkenning op geldelijke sancties.

De vragen luiden als volgt:

Kent u het bericht ‘Einde aan buitenlands boeteleed'? 

Klopt het dat (volgens het voorbeeld in bovengenoemd bericht) een verbalisering in Frankrijk simpel via het CJIB kan worden geïnd?

Klopt het dat de Franse gendarme derhalve kan volstaan met het uitreiken van een boetebeschikking of dagvaarding?

Klopt het dat, indien de Nederlandse chauffeur weigert te betalen, hij of zij in Nederland kan worden aangepakt op grond van het Europees Kaderbesluit wederzijdse erkenning op geldelijke sancties?

Klopt het dat rij- en rusttijdovertredingen via het Europees kaderbesluit overal kunnen worden geïnd? Zo nee, waarom niet?

Deelt u de mening dat de welbekende exorbitante boetes die in andere EU-lidstaten langs de weg betaald worden hiermee tot het verleden moeten behoren? Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid in dezen contact te zoeken met Eurocommissaris Kallas? Zo nee, waarom niet?

 

Word vervolgd

Bron: www.ttm.nl