zaterdag 28 februari 2009

Gegaste containers maken leven chauffeur mensonterend


Gegaste containers maken leven chauffeur mensonterend

ROTTERDAM/ARNHEM – “Zodra vrachtwagenchauffeurs bij het openen van een zeecontainer met een hoge concentratie gas in aanraking komen is dat heel gevaarlijk. Ze kunnen in mensonterende situaties terechtkomen”, waarschuwt chemicus Atie Verschoor . Ze runt samen met haar man internist Louis in het Arnhemse Rijnstate Ziekenhuis het Expertise Centre Environmental Medicine (ECEM). Containers zijn gegast om insecten te vermijden, maar dat heeft bizarre gevolgen voor de mens. Daarom gaat minister Jacqueline Cramer (Milieu) de gascontainers vanaf vrijdag 1 mei aanpakken. De minister heeft vrijdag 27 februari een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin ze dat kenbaar maakt. Van de miljoenen containers die jaarlijks de Rotterdamse haven binnenkomen, bevat een deel giftige gassen, zoals methylbromide. De minister gaat het doorvervoeren van gegaste containers verbieden. Die worden in beslag genomen en schoongemaakt. Dat kan maanden duren. ”Chauffeurs kunnen last van hun nieren, hart en spieren krijgen. Organen worden ongevoelig, klachten met de ogen en stemmingswisselingen”, legt Atie uit. En vervolgt: “Het is niet eenduidig te zeggen hoe schadelijk het in contact komen met gassen in zeecontainers is. Dat hangt van de concentratie af.”



In het Arnhemse ECEM worden slachtoffers behandeld. Is het te genezen? Atie: ”Wij doen ons best. Het hangt er vanaf welke dosis de chauffeur heeft binnen gekregen en hoe lang de inname heeft geduurd. Het komt voor dat chauffeurs tijdens hun ritten een chronische dosis gas binnen krijgen. En dan opeens volgt bij het openen van een container een grote dosis. Wij kijken naar de klachten en lichamelijke afwijking. Daar wordt de behandeling op toegespitst.”

Onkunde
Over het gebruik van gassen om insecten uit te schakelen is de chemicus duidelijk: “Het is niet noodzakelijk dat zoveel containers zo gegast zijn. Ik vind dat er eisen gesteld moeten worden aan de inkoop in landen waar de producten vandaan komen. Ik ben van mening dat gegaste containers voor vijfennegentig procent voorkomen kunnen worden. De Nederlandse overheid heeft tot nu toe een aantal steken vallen. Bij ons zijn de laatste maanden een aantal ernstige gevallen in behandeling gekomen. Ik vermoed dat er veel meer mensen chronisch in aanraking met het gas komen. Voor het gezin is het ontzettend moeilijk om de vader zien te veranderen. Want dat gebeurt. De omgeving snapt gewoon niet dat ze in een aantal gevallen nooit meer gewoon tot de orde van de dag kunnen overgaan. Arbo artsen lopen achter de slachtoffers aan om ze weer aan het werk te krijgen. Bij medici is onvoldoende kennis. Ik zie bij andere ziekenhuizen een en al onbegrip en veel onkunde. Daarom gaat ECEM college geven aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. Er moet meer aandacht komen voor de gevolgen van gegaste containers tijdens de artsenopleiding”, somt Atie op.
Niet alleen de truckers lopen groot gevaar. Omdat spullen, bijvoorbeeld speelgoed en matrassen, in de containers met het gas in aanraking zijn gekomen lopen kinderen in een later stadium groot risico. “Kinderen hebben gevoelige hersenen. Je ziet het niet aan het kind dat ze schade hebben opgelopen. Toch komen er verschillen in gedrag en intelligentie”, benadrukt Atie.




Hersenbeschadiging
“Het is niet zo dat in alle containers gassen vrijkomen. Er komen tien miljoen containers in Rotterdam, zestig procent heeft restsporen van gassen, vijfentwintig procent daarvan is boven de gezondheidskundige norm. Dat is een mogelijk risico voor de gezondheid. Er is sprake van tien verschillende soorten gassen”, aldus Jan de Jong van FNV Bondgenoten.
“Ook zit er in containers een aantal producten waaraan middelen zijn toegevoegd om bederving te voorkomen. Die produceren dampen. De gezondheidsrisico’s zijn legio. Als er veel gas in de container zit, wordt de chauffeur acuut ziek. Dan kan het slachtoffer voor de rest van zijn leven aangetast zijn aan het zenuwstelsel of hersenbeschadiging oplopen. Die raakt de smaak kwijt, gaat slecht zien of heeft geen gevoel meer aan de vingertoppen. Ik weet dat de afgelopen periode bij vijf mensen de verschijnselen zijn vastgesteld. Vijftien mensen hebben zich gemeld met acute verschijnselen, de ernst varieert. Dat is de reden waarom ik mij zorgen maak. Gegaste containers zijn er al heel lang. De laatste jaren is het echter toegenomen, vanwege de EU richtlijnen om insecten niet meer het land in te laten komen worden ze vergast. Zeker door de groei van de import uit Azië heeft het een enorme vlucht genomen. Eigenlijk is het verplicht om een sticker op gegaste containers te plakken. In vijfennegentig van de gevallen gebeurt dat niet. Dat kost geld. Voor een paar honderd euro meer gaat de lading dan namelijk als gevarengoed op een schip. Er zijn voldoende alternatieven voor gegaste containers, zoals gebruik van kunststof in plaats van hout, het verhitten van materialen, de container onttrekken van zuurstof, zodat insecten en eitjes dood gaan. Of overdruk in de container, zodat de insecten niet naar binnen gaan. Maar dat zijn allemaal zaken die in het land van herkomst toegepast moeten worden”, vindt Jan.




Damp
Dat een vreemde damp ook kwalijke gevolgen kan hebben buiten de container blijkt uit een recent voorval aan de Steenmaat in Grembergen. Daar is een trucker onwel geworden na het openen van zijn vrachtwagen. In de truck lagen droogbloemen. De brandweer heeft tolueen gemeten dat het belangrijkste onderdeel van thinner is. Verder wordt het als grondstof gebruikt in chemie. Wat vindt Jan van zulke voorvallen? “Precies hetzelfde”, reageert hij. “Het is wel de vraag wat er exact is gebeurd. Ik heb hierover contact gehad met de brandweer. En wil graag in gesprek komen met het slachtoffer”, besluit Jan.
Auteur: Marcel van der Voort

Bron Transport online

woensdag 25 februari 2009

Europese verkoop bedrijfswagens keldert in januari

Europese verkoop bedrijfswagens keldert in januari
woensdag 25 februari 2009
Recessie Brussel (ANP) - De Europese verkoop van bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens en bestelbusjes is in januari door de sterk afzwakkende economie gekelderd. De verkoop daalde met 35,6 procent. Dat maakte de Europese branchevereniging van autofabrikanten ACEA woensdag bekend.

In totaal werden vorige maand 145.187 bedrijfswagens verkocht in Europa. De verkoop van zware trucks van meer dan 16 ton ging met 34,7 procent omlaag, de verkoop van bestelbusjes kelderde met 36,6 procent en de verkoop van bussen zakte met 15,8 procent in.

Over heel 2008 zakte de markt voor bedrijfswagens in Europa met 9 procent in, aldus ACEA. In de cijfers van ACEA zijn ook verkoopgegevens uit Zwitserland, IJsland en Noorwegen meegenomen.

© ANP

Geen vrachtwagens meer op vluchtstrook langs de A1

Geen vrachtwagens meer op vluchtstrook langs de A1


woensdag 25 februari 2009

HENGELO (ANP) - Met de aanleg van honderd extra parkeerplaatsen bij Het Lonnekermeer hoopt Rijkswaterstaat te voorkomen dat truckers de vluchtstrook langs de A1 nog als parkeerplaats gebruiken wanneer zij Duitsland niet in mogen. Woensdag wordt de nieuwe parkeerplaats feestelijk in gebruik genomen.
Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zoeken naar schatting vier- tot vijfhonderd vrachtwagenchauffeurs ,,ergens tussen Apeldoorn en de Duitse grens'' een parkeerplaats wanneer in Duitsland een rijverbod geldt, zoals op feestdagen regelmatig gebeurt. ,,Alle parkeerplaatsen lopen dan vol. Ze parkeren in woonwijken en op de vluchtstrook. Dat willen we niet meer, het leidt tot onveilige situaties.''
De extra parkeerplaatsen bij Het Lonnekermeer moeten de ergste nood lenigen. ,,We hadden er zes parkeerplaatsen, nu honderd.'' Voor het comfort is op de parkeerplaats een toiletgebouw met douches gebouwd. Ook is er toezicht op de parkeerplaats.
De provincie Overijssel, de gemeenten Oldenzaal en Losser, het KLPD, EVO, TLN en Rijkswaterstaat hadden medio 2007 afgesproken iets te doen aan de situatie rond de A1.
© ANP"

maandag 23 februari 2009

ND Logistics betaalt voor overname chauffeurs

ND Logistics betaalt voor overname chauffeurs
FNV Bondgenoten heeft een unieke overeenkomst gesloten voor de 63 werknemers van vervoerder ND Logistics/Christian Salvesen. Volgens FNV-bestuurder Meindert Gorter was dat niet gelukt zonder de sterke or- en kaderleden. Uniek aan de gemaakte afspraken is het feit dat de oude werkgever, ND Logistics, de nieuwe werkgever betaalt om zijn werknemers over te nemen.

In oktober van vorig jaar kondigde ND Logistics 63 gedwongen ontslagen aan. Reden was het verbreken van het contract met opdrachtgever Distrifresh omdat het verliesgevend was voor de vervoerder. Gorter: “De werknemers van ND Logistics die het vervoer voor Distrifresh verzorgden, werden zo de dupe van het wurgcontract van Distrifresh.” Een bedrijfseconoom, ingeschakeld op verzoek van de bond, oordeelde dat het contract inderdaad verliesgevend was. Het contract werd beëindigd, met een collectief ontslag tot gevolg.

Nu, twee maanden later, ligt er een overeenkomst. Het resultaat: geen gedwongen ontslagen, alle interne herplaatsingen vinden plaats met een volledige vergoeding voor woon-werkverkeer en alle externe herplaatsingen zijn met behoud van volledige arbeidsrechten.

En in dat laatste aspect zit hem het bijzondere. ND Logistics heeft namelijk afspraken gemaakt met de nieuwe werkgevers voor het behoud van alle opgebouwde rechten van de werknemers. “Een sociaal plan was ons als bond nooit gelukt”, legt Gorter uit. “Daarom hadden wij het liefst dat ND Logistics afspraken maakte met de nieuwe werkgevers. Voor ND was het voordeliger de nieuwe werkgevers te betalen dan de kantonrechterformule te hanteren. En nu verliezen de werknemers helemaal niets.”

Van een succes mag je volgens de bestuurder dus wel spreken. Maar het was volgens hem nooit gelukt zonder het kader. “Ten eerste hadden we een sterke or, die de goede deskundigen wist in te schakelen, en bovendien niet zomaar boog. En daarnaast hebben de kaderleden op de werkvloer het proces gedragen. Door hun collega’s goed te informeren over wat er gaande was, wisten zij een enorm draagvlak te creëren.”

De actieve betrokkenheid was volgens Gorter uitzonderlijk. “Bij bijeenkomsten waren er, naast stevige vertegenwoordigers ook ontzettend veel mensen die het woord namen. De solidariteit was enorm.” Gorter is blij met de goede samenwerking. “Er waren drie onderdelen: de vakbond, or en de kaderleden. Was een daarvan ergens in het proces weggevallen, dan hadden we dit resultaat nooit kunnen behalen.”