donderdag 6 mei 2010

Na 3 jaar VUT toch een beetje heimwee

Als ik dit zie dan zie ik mijzelf jaren geleden in de DDR of in Oostenrijk rijden met net zoveel sneeuw, en dan lekker doorgaan want de weg is lekker leeg, alleen die strooi wagen hadden ze niet daar, je moest maar zien hoe je verder kwam, ik kan zeggen het is altijd gelukt.


Tags van Technorati: ,,,

woensdag 5 mei 2010

Vlaamse vissers ten strijde tegen Oostblok-truckers

 

 

'Verboden te vissen', 'verboden vis mee te nemen' en 'verboden te grillen'.image

Eenvoudige pictogrammen met die boodschap delen Vlaamse hengelaars uit aan buitenlandse chauffeurs. 'Veel truckers, vooral uit de Oostbloklanden, komen hier illegaal vissen. Vaak gaat de vangst meteen op de barbecue, maar soms nemen ze hele koelwagens vol vis mee naar hun thuisland.' PaulDemeyer

Vlaamse hengelaars krijgen het moeilijk, onder andere doordat de aalscholvers de viswateren leegvreten. Volgens recente tellingen is de vispopulatie in het Albertkanaal met negentig procent gedaald.
Daarbovenop komen de Oostblokkers illegaal op onze wateren vissen. Marc Coussement, voorzitter van Vlaamse Vereniging voor Hengelsport Verbonden: 'Sinds de strengere controles op de rusttijden zoeken steeds meer Oostbloktruckers 's avonds een parkeerplaatsje dicht bij een viswater. Daar lappen ze alle regels aan hun laars. Ze vissen met meer dan twee hengels of met verboden netten, ze houden zich niet aan de periodes waarin een visverbod geldt, ze gooien de vis niet terug in het water. In plaats daarvan leggen ze hem meteen op de barbecue en bereiden zo hun avondmaal. Voor die mannen is dat goedkoop eten, ik begrijp dat ook wel. Maar er zijn regels en daar moet iedereen zich aan houden.'
Georganiseerde bendes
Het probleem groeit. Aanvankelijk waren het enkelingen die een illegaal lijntje uitgooiden, nu zijn het almaar vaker georganiseerde bendes. Ze komen met koelwagens naar onze viswateren en als de wagen vol zit, rijden ze naar Tsjechiƫ of Polen om daar te gaan verkopen. 'Ginds eten ze nog alle soorten zoetwatervis: karper, brasem, snoek. Wij eten eigenlijk alleen nog paling', zegt Coussement.
Bedreigd met hamers
Vooral karpervissers hebben het moeilijk met die Oostblokkers. 'Toch raden wij onze mensen af met hen in discussie te gaan, want dat is niet zonder gevaar. Onlangs bedreigden Oostblokkers een paar Vlaamse vissers met hamers en bouwmateriaal.'
'Illegale vissers zijn geen prioriteit voor de politie, maar toch stuurt ze soms een patrouille. Onlangs hebben ze aan de Dender een wagen in beslag genomen.'
'Die Oostblokkers verstoppen zich achter het excuus dat ze onze taal niet spreken en dus niet op de hoogte zijn van de regels. Daaraan doen we nu iets', zegt Giovanni Vanhooren van de Vereniging van Belgische Karpervissers. Via de website van de vereniging kan een reglement gedownload worden, onder andere in het Duits en het Pools. Vlaamse vissers kunnen die teksten aan de Oostblokkers geven. En dan zijn er nog de pictogrammen: verboden te vissen, verboden vis mee te nemen, verboden te grillen.2.3.

Bron: www.nieuwsblad.be

maandag 3 mei 2010

Duitse LZV-proef in januari 2011 van start

Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 03 mei 2010 11:27

De door het ministerie van Verkeer georganiseerde proef met LZV's in Duitsland begint in januari 2011. Er doen 100 tot 150 LZV's aan mee, zo melden diverse Duitse media.

LZVHet maximumgewicht wordt niet zoals TTM.nl eerder meldde op 40 ton vastgelegd, maar op 44 ton. Voor zestigtonners zou de Duitse infrastructuur niet geschikt zijn. Dat zal de gemiddelde Duitse transporteur echter een zorg zijn, die zit vooral te wachten op meer laadvolume, zodat er minder trucks de weg op hoeven.

"De proef begint in 2011, een precieze datum is nog niet bekend", aldus een woordvoerder van het ministerie. Er gaan echter geruchten rond dat de proef al in januari van start zou gaan. Het is nog helemaal niet duidelijk of LZV's in de proef alleen op snelwegen en B-wegen mogen rijden, of ook in steden en dorpen. De tegenstanders van de LZV schijnen zich nu te hebben neergelegd bij een proef. ADAC, eerder een felle tegenstander, wil de LZV zelfs toelaten in steden. "We zijn realistisch, we kunnen een proef niet tegenhouden. We willen echter dat hij efficiĆ«nt moet worden uitgevoerd en dat er geen beperking is tot alleen de snelwegen", aldus een woordvoerder. 

Duitse transporteurs zijn blij met de aangekondigde proef en melden zich in groten getale aan bij het Duitse verkeersministerie. Of ook buitenlandse transporteurs met trucks in Duitsland mee kunnen doen is nog niet bekend, maar het kan nooit kwaad om eens te informeren...

Bron: www.ttm.nl