woensdag 16 juni 2010

Weer een Europese onzin regel

Maximale werkweek voor zelfstandige trucker

WOENSDAG 16 JUNI 2010
 STRAATSBURG (AFN) - De maximale werkweek van 48 uur moet ook gelden voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs. Het Europees Parlement heeft zich daarvoor woensdag uitgesproken. Een voorstel van de Europese Commissie om zelfstandige truckers buiten de arbeidstijdenrichtlijn voor het wegtransport te houden, werd verworpen. De commissie gaat zich nu beraden op haar voorstel.

Onder meer het CDA en de ChristenUnie hebben zich de afgelopen tijd fel verzet tegen het hanteren van een maximale werkweek voor zelfstandige chauffeurs. Die moeten hierdoor na 48 uur stoppen met werken, ook als het gaat om het bijhouden van de administratie en dergelijke. Voorstanders van het beperken van de werkweek van zelfstandigen, zoals de PvdA, wijzen op de verkeersveiligheid en het risico van concurrentievervalsing.

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann reageerde teleurgesteld op de uitslag van de stemming. Ze noemde het ,,absurd dat een zelfstandige chauffeur vanuit Europa wordt verboden om een werkweek van meer dan 48 uur te maken.'' Volgens Wortmann is de wetgeving bovendien niet te controleren.

ChristenUnie

Ook de ChristenUnie ziet niets in een beperking van de werkweek voor zelfstandige chauffeurs. Dat chauffeurs niet te lang achter het stuur mogen zitten, is al vastgelegd in de rij- en rusttijdenwet, aldus Europarlementariër Peter van Dalen.

PvdA-Europarlementariër Judith Merkies is wel tevreden dat het voorstel van de Europese Commissie is weggestemd. ,,Geen oververmoeide en overwerkte vrachtwagenchauffeurs op de weg'', stelt ze. Merkies denkt ook dat het commissievoorstel het ontduiken van sociale wetgeving in de hand zou werken. Ze doelt op constructies waarbij chauffeurs in naam zelfstandig zijn, maar in feite slechts één opdrachtgever hebben.

GroenLinks

Ook GroenLinks is blij dat de werkweek van zelfstandige truckers aan een limiet wordt gebonden, zegt Europarlementariër Marije Cornelissen.

Brancheorganisaties TLN, EVO, KNV en VERN zijn verbijsterd. ,,De stemuitslag is een slag in het gezicht van de circa vierduizend zelfstandige chauffeurs in Nederland. Deze groep wordt zwaar beknot in haar vrijheid van ondernemerschap''.

TLN, EVO, KNV en VERN vinden dat zelfstandige ondernemers vrij moeten zijn in het bepalen van hun arbeidstijden, net als alle andere sectoren in Europa. ,,Ongehoord en oneerlijk als de transport als enige sector wordt beknot door een maximumaantal arbeidsuren.''

Tags van Technorati: ,,,,