woensdag 6 mei 2009

Lichte aanhangwagen? Geen 80 maar 90!

Vanaf vandaag gelden er enkele nieuwe verkeersregels. Zo mogen personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden.

Ook mag een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Verder is het vasthouden van een mobiele telefoon verboden voor bestuurders van een snorfiets, net als voor bromfietsers. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen is hieronder te vinden:

Van 80 naar 90 km per uur
Bestuurders van personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Dat is 10 km per uur harder dan de oorspronkelijke 80 km per uur. Lichte aanhangwagens (toegestane maximum massa van 3500 kg) zijn onder meer caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken. Door de verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto’s met een aanhanger en het overige verkeer kleiner. Verwacht wordt dat auto's met caravans nu beter meerijden met het vrachtverkeer. Overigens mogen kampeerauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg die zijn afgeleid van een bedrijfsauto niet harder dan 80 km per uur rijden.

Niet terugkeren op de hoofdrijbaan
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en een uitrijstrook gaan volgen, mogen niet terugkeren op de hoofdrijbaan vanaf het punt waar op de uitrijstrook pijlen de rijrichting aangeven. Met deze nieuwe regel wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen. Dergelijk misbruik van de uitrijstrook roept bij veel weggebruikers ergernis en soms zelfs agressie op en brengt de verkeersveiligheid in gevaar.

Helm in open brommobiel
Ook voor open brommobielen zonder gordels verandert er iets. Bestuurders en passagiers moeten daarin vanaf 1 mei een helm dragen. Zij hebben dan bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.

Niet meer bellen op de snorfiets
Het verbod om tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden geldt vanaf 1 mei ook voor snorfietsers. Handheld bellen brengt op een snorfiets dezelfde veiligheidsrisico’s mee als op een bromfiets. Voor bromfietsen en brommobielen gold dit verbod al, net als voor andere gemotoriseerde voertuigen.

Parkeerschijif achter de vooruit
Verder mag vanaf 1 mei een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Zo kunnen er bij controle geen discussies meer ontstaan over de plaats in de auto waar de parkeerschijf zichtbaar aanwezig moet zijn. Het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf mag alleen handmatig worden ingesteld. Parkeerschijven met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mogen dus niet gebruikt worden. Door het verbieden van dergelijke apparaten wordt voorkomen dat een parkeerplaats te lang door hetzelfde voertuig wordt bezet. Bij het instellen van de parkeerschijf mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. Dit was al zo, maar veel mensen waren hiervan niet op de hoogte.

Nieuwe verlichtingseisen
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen. Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009. Daar staat onderaan ook een link naar een verkorte versie van het RVV 1990.

© TruckLife

Vervoerders en verladers betreuren besluit EP over 48-urige werkweek

dinsdag 05 mei 2009
Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en KNV betreuren het besluit van het Europees Parlement om zelfstandige chauffeurs niet uit te sluiten van de 48-urige werkweek. De organisaties vinden het principe onjuist om een ondernemer te binden aan een maximaal aantal uren dat aan de onderneming mag worden besteed.

Bovendien wordt de verkeersveiligheid niet verbeterd door ondernemers te houden aan het arbeidstijdenbesluit.

Inbreuk vrij ondernemersschap
Zelfstandige ondernemers maken meestal meer uren dan de gemiddelde werknemer. Dat ligt besloten in het feit dat zij naast het uitoefenen van het beroep, ook ondernemerswerkzaamheden verrichten zoals administratie en acquisitie. Het beperken van arbeidstijden zou voor deze zelfstandigen een beperking in hun ondernemersactiviteiten betekenen. Hiermee zou het ondernemerschap in deze sector, als enige sector in Europa, zwaar benadeeld en tegengewerkt worden.

Verkeersveiligheid is vastgelegd in rij- en rusttijden
Voor alle beroepschauffeurs, of zij nu in loondienst zijn of als zelfstandige ondernemer opereren, geldt de rij- en rusttijdenverordening. In deze verordening zijn de dagelijkse maximale rijtijden minutieus voorgeschreven. Op overtreding van deze regels staan hoge boetes. Het invoeren van arbeidstijden voor zelfstandige ondernemers in het goederenvervoer over de weg voegt niets toe of af aan de verkeersveiligheid; deze wordt al gewaarborgd door de rij- en rusttijdenverordening.

Door zzp-ers te houden aan de 48-urige werkweek zou voor de ondernemers bovendien een adminstratieve lastenverzwaring ontstaan, terwijl het voor lidstaten in praktijk onmogelijk is om de regels te handhaven.

De organisaties benadrukken dat het niet gaat om een definitief besluit, maar dat de besluitvorming wel een paar stappen terug wordt gezet. Nu het Parlement zelfstandige chauffeurs niet wil laten uitsluiten van de 48-uursregel moet de Commissie met een nieuw voorstel komen. Dat voorstel wordt pas na de Europese verkiezingen verwacht.

© TruckLife

Werkweek zelfstandige transporteur naar 48 uur

dinsdag 05 mei 2009
Straatsburg (ANP) - Zelfstandige transporteurs zonder personeel worden verplicht om werkweken te maken van maximaal 48 uur. Het Europees Parlement heeft dat dinsdag besloten. Het verwierp in meerderheid een voorstel van de Europese Commissie dat gericht was op 'schijnzelfstandigen', chauffeurs die zich voordoen als zelfstandigen, maar in feite maar één opdrachtgever hebben.

Het dagelijks bestuur van de EU wilde alleen de arbeidstijden van deze groep verkapte werknemers aan banden leggen, maar het Europarlement wil ook de werkweek van echte zelfstandigen beperken.

CDA en VVD behoorden tot de minderheid die tegenstemden. Volgens CDA-Europarlementariër Corien Wortmann wordt nu de concurrentiepositie van duizenden zelfstandige ondernemers in Nederland zwaar onder druk gezet. Ze beschuldigt de socialistische fractie in het Europarlement, waaronder de PvdA, ervan ,,zich in verkiezingstijd te hebben laten opstoken door de vakbonden''. Ook VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert vindt dat ,,het vrije ondernemerschap ernstig wordt geschaad''.

Volgens Wortmann en Hennis-Plasschaert wordt de maatregel ten onrechte gepresenteerd als een bijdrage aan de verkeersveiligheid. ,,Maar daarvoor bestaan al de regels voor rij- en rusttijden'', aldus de VVD-Europarlementariër.

Wortmann en Hennis-Plasschaert vinden het onverteerbaar dat zelfstandige transporteurs voortaan binnen een 48-urige werkweek ook hun administratie moeten bijhouden en dus minder tijd hebben om ritten te verzorgen. De zelfstandige rijders hebben daardoor een concurrentienadeel vergeleken bij bedrijven met meer chauffeurs, stellen ze.

Europees Commissaris Antonio Tajani (Transport) zei dinsdag na de stemming in het Europarlement dat hij zich op de ontstane situatie gaat beraden.

Het Europees Parlement had deze week ook zullen stemmen over een algemene arbeidstijdenrichtlijn, die voor alle werknemers een werkweek van maximaal 48 uur moest garanderen. Het parlement wilden dat er een einde zou komen aan de uitzonderingsposities die diverse EU-landen hierop voor zichzelf hebben bedongen. Het slaagde er echter niet in een akkoord te bereiken met de ministers van de lidstaten, waardoor er een patstelling is ontstaan.

© ANP