woensdag 17 maart 2010

Spoorvervoer verliest in Alpentransito

Het transitovervoer over het spoor door Zwitserland heeft vorig jaar flink marktaandeel ingeleverd aan het vervoer over de weg. Dat aandeel daalde van 64 naar 61 procent, zo heeft de Zwitserse dienst voor milieu, verkeer, energie en communicatie (UVEK) becijferd. Het transitovervoer daalde over de hele linie. Het wegvervoer zag 6,7 procent lading wegvallen, het spoorvervoer veel meer, namelijk 17,7 procent.

De grootste teruggang deed zich voor in het wagenladingvervoer. Dat daalde met 27,4 procent. Het onbegeleid vervoer van containers, wissellaadbakken en vrachtauto's liep 14,1 procent terug. Het vervoer per Rollende Landstrasse (complete vrachtauto met chauffeur op de trein) hield het verlies beperkt tot slecht 0,8 procent.

De Zwitserse organisatie voor transport en logistiek Astag vindt deze teruggang het bewijs dat het beleid van de regering in Bern om vrachtvervoer meer en meer van de weg naar het spoor te halen, is mislukt. De Astag wijst erop dat het aandeel spoor in het transitovervoer door Zwitserland ooit 66 procent bedroeg. Ondanks de opening van de Lötschberg-basisspoortunnel is dat aandeel nu dus vijf procentpunten afgenomen.

In spoorkringen wordt de achteruitgang van het marktaandeel als tijdelijk effect van de crisis gezien. Structureel zal het spoor weer veld winnen, zodra de crisis over is. Ook de opening van de Gotthard-basistunnel, tegen 2017, zal bijdragen aan een 'modal shift' van asfalt naar rails.

BRON:  www.nieuwsbladtransport.nl zie deze site voor meer van dit

Geen opmerkingen: