zaterdag 16 juli 2011

Zeker 20 opleggers van trucks gevallen door mankement Jost JSK42 schotel"

 

Heren chauffeurs opletten als u deze schotel heeft

 

SCHOONOORD – "Sinds 2008 hebben we tachtig Volvo's met daarop de Jost JSK42 schotel aangeschaft en in gebruik genomen. Vanaf het begin hebben we problemen met deze schotel", meldt Hedy Smit van Wighers Internationaal Transport b.v., aan de Maatschappijweg 12 in Schoonoord, vrijdagnamiddag aan Transport Online.
En verduidelijkt: "Doordat de chauffeur geen goede visuele of mechanische controle kan uitvoeren, is het niet honderd procent zeker dat de trailer goed is aangekoppeld Hierdoor zijn er minimaal twintig opleggers van de truck gevallen, gelukkig zonder persoonlijk letsel."
"Vanaf eind 2010 zijn we met Jost en Volvo in gesprek gegaan om een oplossing voor dit probleem te zoeken. Tot op heden zonder resultaat."
"Dit type schotel heeft als nadeel dat er geen mechanische sluiting meer op zit waardoor het voor een chauffeur niet goed te controleren is. Ook is het niet mogelijk zelf een mechanische borging aan te brengen om het probleem te verhelpen."
Geen reacties
"Wel is mij opgevallen dat Jost deze schotel inmiddels op de markt brengt met maar liefst twee controlemechanismen, iets wat bij de introductie van dit type schotel nog niet het geval was. Daarnaast worden op de Volvo's die we momenteel afnemen weer schotels gemonteerd mét een mechanische borging waardoor een chauffeur altijd makkelijk en met honderd proccent zekerheid kan zien of de oplegger goed vast zit."
"Op het ogenblik reageren ze bij zowel Jost als Volvo nergens meer op. Van een Belgische vervoerder heb ik gehoord dat daar het probleem ook speelt. De meeste opleggers zijn op eigen terrein van de trucks gevallen. Dan gaan de accu’s aan diggelen, en de bekabeling en schotels gaan kapot. Het zijn per keer schades tussen de duizend en tweeduizend euro", benadrukt ze.
Geen veilig gevoel
"Onze chauffeurs lopen steeds alles na. Dat is steeds tien tot vijftien minuten extra werk. En dan is nog niet zeker dat alles veilig is. Hierdoor gaat de chauffeur niet met een veilig gevoel de weg op."
Bij het transportbedrijf dachten ze aanvankelijk dat het aan het handelen van de chauffeur lag, maar van die gedachten zijn ze na zoveel problemen afgestapt.
Smit: "Als ze het op een fatsoenlijke manier oplossen ben ik tevreden."
Transport Online heeft vrijdag bij transportverzekeraar TVM nagevraagd of daar ook genoemde schades bekend zijn. René Nobels, manager preventie en risicobeheer reageert: "Er zijn geen vergelijkbare schades bekend bij ons. Heel af en toe, hoogstens één keer per jaar valt een oplegger van de schotel."
"Ik heb niets hierover van mijn mensen doorgekregen en ook niets erover bij de klanten gehoord", klinkt het.
Reacties
Smit: "Graag komen we in contact met collega's die ook trucks hebben met dit type schotel en hun ervaringen met ons willen delen." Reacties mogen naar directie@wigchers.nl
Bron:Transport Online