zondag 14 november 2010

Straks vooral Polen op binnenlandse ritten?

UTRECHT - "Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn verheugd over de toezegging die Europees commissaris Siim Kallas (Transport) afgelopen week deed aan de Transport commissie van het Europees Parlement om op termijn de huidige cabotage beperkingen in het Europese wegvervoer op te heffen. Wij vinden zo ongeveer het tegenover gestelde", reageert bestuurder Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten tegenover Transport Online.
"Die nieuwe cabotage regels bedreigen de Nederlandse chauffeurs in hun bestaan. Wij zijn al een behoorlijk deel kwijtgeraakt op de internationale markt. Nu gaan we ook veel verliezen op de Nederlandse markt", voorspelt Van den Dungen.
Illegaal
"Via die regels is het op slinkse wijze mogelijk om in ons land buitenlandse chauffeurs uit Zuid-Europa, zoals Polen, het werk volgens een niet Nederlandse cao te laten doen. Daardoor raakt de Nederlandse chauffeur zijn werk kwijt. Het gaat bijvoorbeeld om het bevoorraden van winkels, benzinestations en de bouw."
"Nu was dat vrijwel onmogelijk om Oost-Europeanen voor dat werk in te zetten. Of het moest illegaal. Straks kan een buitenlands transportbedrijf op Nederland gaan rijden en de rondritjes in ons land meepakken. Dat is het binnenlands vervoer en dit werk zal naar de goedkoopste gaan."
Op andere gedachten brengen
"FNV Bondgenoten zal alles in het werk stellen om het Europees Parlement op andere gedachten te brengen. Wij gaan mensen organiseren en mobiliseren zodat men bewust wordt van wat er gaat gebeuren", benadrukt Van den Dungen.
"Een Poolse chauffeur kost altijd nog de helft van een Nederlander. Wij kunnen niet eisen dat de Nederlandse chauffeur inlevert. Die loopt qua salaris al zo’n vijftien procent achter. Van minder kunnen ze niet leven", besluit hij.

©Transport Online / Marcel van der Voort