donderdag 25 maart 2010

Het gaat af en toe niet goed

Lange vrachtwagen crasht op rotonde

25-03-2010, 06:37

Lange vrachtwagen crasht op rotonde

Een meer dan twintig meter lange vrachtauto is woensdagmiddag van de weg geraakt bij een rotonde in Alblasserdam. De Turkse chauffeur, die geen woord Nederlands verstond, had de bocht wat te ruim genomen en was daardoor met zijn vrachtauto in de berm beland.
Doordat hij precies met zijn wielen op een put in het gras terecht was gekomen, kwam hij muurvast te zitten. Een groot deel van de rotonde werd hierdoor afgesloten. Pas na twee uur kon de gecrashte vrachtwagen worden weggesleept door een bergingsauto. Daarna kon hij zijn weg naar Venlo vervolgen. Het wegdek raakte licht beschadigd.

(Lees verder onder de foto)


De vrachtwagen raakte echter ook in Papendrecht in de problemen geraakt. De lange oplegger was nog geen kwartier uit Alblasserdam vertrokken toen in Papendrecht voor een verkeerde weg werd gekozen. Om deze fout te herstellen wilde de chauffeur zijn vrachtwagen net voor de Dordtse brug keren. Dit mislukte. Weer werd de politie gebeld om het verkeer te regelen. Om de geplaagde chauffeur zijn weg te laten vervolgen werd het verkeer in beide richtingen stilgelegd. Na ruim twee uur lukte het de vrachtwagen tegen het verkeer in de rijksweg op te rijden.

Bron: Klaroen.nl

Foto’s van ongeval trein Oslo

http://www.ttm.nl/nieuws/id27569-fotos-ernstig-ongeval-vrachttrein-oslo-.html?foto_id=1662

zie deze link voor foto’s van een ernstig ongeval met een vrachttrein in de haven van Oslo

Ladingdieven zetten truck stil op A15

Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 25 maart 2010 14:00

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft donderdagnacht op de A15 bij Tiel drie ladingdieven aangehouden. De mannen, een 40-jarige man uit Eindhoven, een 28-jarige man uit Haelen en een 28-jarige man zonder vast woon- en verblijfplaats, zijn ingesloten.

ladingdiefstalZij sneden op een parkeerplaats ter hoogte van Neder Betuwe meerdere vrachtauto's open, waaronder de lokvrachtauto van het KLPD, en haalden er TV's uit. Twee andere ladingdieven, die een gestolen vrachtauto midden op de A15 tot stilstand brachten, zijn gevlucht.  

De mannen hadden op de parkeerplaats Varakker verschillende kijkgaten gesneden in diverse vrachtauto's, waaronder de lokvrachtauto van het KLPD. Korte tijd later kwamen zij terug met een gestolen vrachtauto en haalden twee TV's uit een van de opgesneden vrachtauto's. Plotseling vertrokken de vijf mannen, twee in de vrachtauto en drie in een personenauto.

De bestuurder van de gestolen vrachtauto negeerde het stopteken en ging slingerend over de rijbaan rijden om te voorkomen dat hij ingehaald kon worden. Ter hoogte van Tiel stopte hij opeens op de linker rijstrook en beide inzittenden vluchtten uit de vrachtauto.

In eerste instantie ging de zorg van de Verkeerspolitie uit naar de verkeersveiligheid op de snelweg en beveiligden het obstakel voor het achteropkomend verkeer. Een later ingezette zoekactie leidde niet naar de twee gevluchte verdachten. De drie inzittenden van de personenauto zijn wel aangehouden op de A15 ter hoogte van Tiel.

Bij nader onderzoek bleek dat er zeven pogingen van ladingdiefstal waren gedaan door het opensnijden van de zeilen van verschillende vrachtwagencombinaties. Twee chauffeurs wilden echter geen aangifte doen.

Het KLPD maakt proces-verbaal op tegen de aangehouden verdachten en sluit de aanhouding van de andere twee verdachten niet uit. De schade aan de lokvrachtauto zal op de daders worden verhaald.

BRON    http://www.ttm.nl

woensdag 24 maart 2010

48-urige werkweek is van start gegaan

Geschreven door Marcel van der Voort op 24.03.2010, 10:22

DAMWOUDE – De 48-urige werkweek is dinsdag 23 maart officieel ingegaan. Vrachtwagenchauffeurs en werkgevers moeten zich nu echt aan de al in 2006 gepresenteerde Europese richtlijn houden. De truckers mogen per zesentwintig weken gemiddeld niet meer dan achtenveertig uur per week werken.
"Ik verwacht één probleem: Dat is de onduidelijkheid bij de chauffeurs over de 48-urige werkweek", bekent bestuurder Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten.
"Het is niet zo dat de mensen direct in hun kraag worden gevat als ze teveel hebben gewerkt", benadrukt hij. "Want als je het gemiddelde over zesentwintig weken moet nemen, dan gaat het pas in september of oktober spelen", legt hij uit.
Afspraken
Ondertussen hopen de vakbonden in april duidelijke afspraken te maken met de werkgevers over de 48-urige werkweek. Huub, die cao-onderhandelaar is, wil samen met zijn collega-onderhandelaar, met de werkgevers afspraken maken over een aanvaardbaar wachttijdpercentage.
Huub: "Stel dat de regeling niet wordt afgesproken, dan kan dat betekenen dat de teveel gewerkte tijd aan het einde van het jaar wordt gecompenseerd. De chauffeur wordt dan even niet opgeroepen."
Onduidelijkheid
Krijgt FNV Bondgenoten veel reacties van chauffeurs? Huub: "Alleen maar!"
En legt uit: "Vooral vragen en opmerkingen over de onduidelijkheid die er voor ze is. Hoe het met de wachttijd zit?, wanneer het ingaat?, bezorgdheid over meer moeten werken en van mensen die achtenveertig uur werken genoeg vinden."
Door vertraging in de cao-onderhandelingen zijn er ook nog geen spijkers met koppen geslagen over de 48-urige werkweek.
"Het is vervelend dat dit nog niet rond is en wij dit niet netjes op papier hebben staan. Want wij willen het aan de mensen gaan uitleggen", besluit Huub.
EVO
Vereniging van en voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders EVO zet de gang van zaken nog eens op een rijtje:
Nederland heeft aanvankelijk een eigen regeling van de Europese richtlijn gemaakt. Een onderliggende maatwerkregeling ingevoerd waardoor chauffeurs gemiddeld 55 uur per periode mochten werken.
Deze regeling zou eerst gelden tot 23 maart volgend jaar, maar moest een jaar eerder vervallen onder druk van de Europese Commissie. Momenteel zijn er nog onderhandelingen gaande over een alternatief voor de maatwerkregeling.
Als er afspraken worden gemaakt tussen de werkgever en werknemer, mag deze periode op elke willekeurige datum ingaan. Dit moet wel worden gedocumenteerd en in de tussenliggende periode moet de chauffeur zich ook aan het gemiddelde van achtenveertig uur houden.
©Transport Online / Marcel van der Voort

zie transport online voor de commentaren en ander nieuws http://www.transport-online.nl

dinsdag 23 maart 2010

'Bel 112 als je stopteken niet vertrouwt'


23-03-2010

Chauffeurs die bang zijn door nepagenten aan de kant gezet te worden om vervolgens te worden beroofd, moeten 112 bellen. Dit advies geeft de Raad van Korpschefs, nadat ze eerder aangaven met transportorganisaties om de tafel te willen.

Twee keer zijn chauffeurs aan de kant gezet en beroofd door criminelen die zich voordeden als politie en professionele volgborden gebruikten. Het lijkt er op dat een bende actief is in Nederland.

Geraffineerd
De criminelen zijn goed georganiseerd. Ze weten dat een truck een waardevolle lading vervoert, ze gaan snel en geraffineerd te werk en bij de eerste overval werd zelfs enkele dagen eerder een loods gekraakt om de gestolen goederen over te kunnen slaan. 

Chauffeurs zullen echter vaak geloven dat ze met echte politie te maken hebben. Daarom geeft de Raad van Korpschefs het advies 112 te bellen, de locatie door te geven en de lijn open te houden zodat de meldkamer mee kan luisteren. "Mocht het niet in de haak zijn, is snel actie mogelijk", aldus Ron Looije van de Raad van Korpschefs.

Vulnerable Load Card
Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het bellen naar 112 wel een goed plan, maar geen structurele oplossing omdat er geen garantie is dat de echte politie op tijd aanwezig is. TLN ziet meer in de invoering van de 'Vulnerable Load Card' (VLC).

Als een chauffeur wordt gemaand een politiewagen te volgen, maar niet zeker is of het echte politie betreft, kan hij de VLC voor het raam houden. De kaart laat zien dat hij een gevoelige lading op de auto heeft en dat hij alleen wil stoppen op een drukke parkeerplaats, bij een druk tankstation of bij een politiebureau. 

Bron: Utrechts Nieuwsblad/AD  http://www.truckstar.nl/

Koos Spee: "Truckers rijden steeds veiliger"

Gepubliceerd op 23 maart 2010 14:27

"Vrachtwagenchauffeurs gaan vanwege de verplichte nascholing steeds veiliger rijden. Daarom zouden we een dergelijke regeling ook moeten invoeren voor bestuurders van personenauto's. Juist deze groep bestuurders zou meer periodiek moeten trainen.", aldus de Landelijke Verkeersofficier van Justitie Koos Spee na een dagje ‘nascholen' op een 40 tons vrachtwagen.

Koos Spee was een dag te gast bij het Centrum voor Duurzame Mobiliteit. "Het is een tijd geleden dat ik zelf op een truck heb gereden. Het eerste wat mij opviel, hoeveel rotondes Nederland gekregen heeft," aldus Spee. "In een personenauto ga je daar toch duidelijk anders mee om. Het was voor mij ook nieuw, hoelang een moderne truck door zijn eigen gewicht uitrolt en dus hoe lang je van te voren al het gas kunt loslaten. Ik merkte ook, dat er een psychische druk is om tot het laatste moment het gas erop te houden. Je denkt al gauw dat je anders iedereen die achter je zit, ophoudt als je de truck te vroeg laat uitrollen. Maar dat is dus helemaal niet zo! Heb je dat door, dan bespaart dat enorm veel brandstof."

Meer aandacht na een cursus
De Verkeersofficier is van mening dat de beroepschauffeur door de verplichte jaarlijkse nascholingsdag veiliger gaat rijden. "Maar het is wel belangrijk dat er ook na de cursus aandacht blijft voor het behouden van de resultaten. Maar al te vaak zien we dat zelfs beroepschauffeurs na een eenmalige training al snel terugvallen in het oude gedrag".

Oude gewoonten
Wat betreft bestuurders van personenvoertuigen, is hun gedrag vergelijkbaar. Ook personenwagenautomobilisten vallen na een eenmalige bijscholing te snel terug in hun oude gewoonten. "Ik denk dat het daarom heel belangrijk is, dat zeker de zakelijke personenautobestuurder vanuit zijn bedrijf na zo'n training meer doorlopende sturing krijgt. Bijna alle nieuwe auto's hebben verbruiksmeters. Laat bedrijven die hun mensen op cursus sturen daarna ook gaan werken met incentives voor wie het zuinigste en dus het veiligste rijdt",  aldus Spee. De Verkeersofficier benadrukt hoe belangrijk het is dat werkgevers naast het periodiek trainen van hun mensen ook aandacht besteden aan het vasthouden van de resultaten. Het Centrum voor Duurzame mobiliteit biedt hiervoor meerdere (online) hulpmiddelen.

Dat automobilisten die zuinig rijden ook veilig rijden, staat voor Koos Spee als een paal boven water. "Mensen die bewust zuinig rijden, overzien verkeerssituaties vaak beter en zijn in staat goed in te spelen op veranderende wegomstandigheden. Dat is goed voor het milieu én veiliger". 

Koos Spee haalde ook nog even het rijgedrag van met name zakelijke rijders naar voren. "Zij zien hun auto vaak als een rijdend kantoor. Je kunt er in eten, papieren doornemen en vooral telefoneren! Hoe vaak hoor je niet het zinnetje ‘ik heb nu even geen tijd, ik bel je straks wel vanuit de auto'! Mijn stokpaardje is nog altijd dat iedereen met een rijbewijs geregeld op herhaling gaat. De kosten die hiermee gemoeid zijn worden ruimschoots gecompenseerd door minder ongevallen en de besparingen op brandstof. Bovendien is het een goede manier om je verkeerskennis up to date te houden."  

Koos Spee werd getraind door Paul Offerman, manager beroepsopleidingen van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. De Verkeersveiligheid Groep Nederland is als partner van het Centrum voor Duurzame Mobiliteit verantwoordelijk voor de verplichte nascholingstrainingen voor beroepschauffeurs.

Bekijk ook de video met de training dag van Koos Spee

Uit de woorden van Spee blijkt maar weer eens dat iemand nooit te oud is om te leren. Spee zelf heeft door de training aanzienlijk bijgeleerd over het vak van vrachtwagenchauffeur en de dagelijkse praktijk van trucken. Enkele jaren geleden noemde hij vrachtwagenchauffeurs namelijk nog 'steeds roekelozer'. Dat werd hem niet in dank afgenomen door de transportbranche, die Spee als 'demagogisch' neerzette.

Door: Arjan Velthoven

BRON: http://www.ttm.nl/index.php zie deze site voor foto’s en video over het artikel

maandag 22 maart 2010

Acceptatie Vulnerable Load Card dichtbij

Geschreven door Marcel van der Voort op 20.03.2010, 04:25

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN), Transported Asset Protection Association (TAPA) en verladersorganisatie EVO reageren tevreden op het voorstel van de Raad van Hoofdcommissarissen om snel met de transport- en logistieke sector aan tafel te gaan om de aanpak van criminele 'nepagenten' te bespreken. Hiermee geeft de Raad volgens het vervoerend en verladend bedrijfsleven een helder signaal af dat zij het probleem serieus neemt.
TLN, TAPA en EVO hopen dan ook dat er nu snel een oplossing komt waarvan de Vulnerable Load Card (VLC) deel uitmaakt en dat de Raad bereid is zich in te zetten voor snelle acceptatie van de VLC in andere EU-landen.
Afgelopen week sloegen de organisaties alarm nadat een chauffeur werd overvallen door criminelen die zich voordeden als politieagenten. De sector maakt zich ernstig zorgen over de toenemende mate van geweld gericht tegen chauffeurs. De maatregelen die zijn genomen om warehouses te beveiligen, betekenen een verschuiving van criminaliteit naar de openbare ruimte en dus de vrachtauto onderweg. De Vulnerable Load Card (VLC) kan volgens de organisaties uitkomst bieden in dergelijke situaties.
Op de VLC staat namelijk vermeld dat de chauffeur gevoelige lading aan boord heeft en alleen meewerkt aan een politiecontrole wanneer die plaatsvindt bij een politiebureau, een pompstation of drukke parkeerplaats. De chauffeur kan de kaart tegen het raam houden wanneer hij vermoedt met nepagenten te maken te hebben.
De kaart wordt inmiddels zonder officiële status al op kleine schaal door een aantal transporteurs ingezet. Officiële acceptatie is volgens TLN, EVO en TAPA echter de enige oplossing om deze voor Nederland nieuwe vorm van ladingdiefstal effectief te bestrijden. Transportcriminaliteit, en met name ladingdiefstal, veroorzaakt jaarlijks ruim 350 miljoen euro aan schade voor het Nederlandse vervoerend bedrijfsleven.

 

BRON: http://www.transport-online.nl zie voor de vele reacties de site van transport online


EU ligt dwars bij Deens-Duitse inzet LZV's

Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 22 maart 2010 11:23

De Europese Commissie onderneemt mogelijk actie tegen Duitsland vanwege de grensoverschrijdende inzet van LZV's tussen Schleswig-Holstein en Denemarken. Duitsland heeft verzuimd de mededingingsautoriteit van de EU over het project in te lichten.

LZV Duitsland (gigaliner)Volgens EU-wetgeving moet voor een dergelijk grensoverschrijdend project toestemming van Brussel worden verkregen. Sinds 1 november 2009 rijdt de Deense transporteur Alex Andersen met een speciale Duitse vergunning dagelijks met een LZV tussen Hamburg en Odense. EU-transportcommissaris Siim Kallas liet afgelopen week weten dat Denemarken in 2008 wel toestemming vroeg voor inzet van LZV's op nationaal grondgebied, maar voor grensoverschrijdende inzet is niet door Duitsland noch door Denemarken toestemming gevraagd. De Europese Commissie gaat nu verhaal halen bij de lidstaten. Willen Denemarken of Duitsland geen opheldering geven, dan staan hen repercussies te wachten, zo kondigde Kallas aan. Volgens de EU brengt de Deens-Duitse samenwerking de vrije-marktwerking van de EU in gevaar.

Bron: Verkehrsrundschau +http://www.ttm.nl