woensdag 24 maart 2010

48-urige werkweek is van start gegaan

Geschreven door Marcel van der Voort op 24.03.2010, 10:22

DAMWOUDE – De 48-urige werkweek is dinsdag 23 maart officieel ingegaan. Vrachtwagenchauffeurs en werkgevers moeten zich nu echt aan de al in 2006 gepresenteerde Europese richtlijn houden. De truckers mogen per zesentwintig weken gemiddeld niet meer dan achtenveertig uur per week werken.
"Ik verwacht één probleem: Dat is de onduidelijkheid bij de chauffeurs over de 48-urige werkweek", bekent bestuurder Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten.
"Het is niet zo dat de mensen direct in hun kraag worden gevat als ze teveel hebben gewerkt", benadrukt hij. "Want als je het gemiddelde over zesentwintig weken moet nemen, dan gaat het pas in september of oktober spelen", legt hij uit.
Afspraken
Ondertussen hopen de vakbonden in april duidelijke afspraken te maken met de werkgevers over de 48-urige werkweek. Huub, die cao-onderhandelaar is, wil samen met zijn collega-onderhandelaar, met de werkgevers afspraken maken over een aanvaardbaar wachttijdpercentage.
Huub: "Stel dat de regeling niet wordt afgesproken, dan kan dat betekenen dat de teveel gewerkte tijd aan het einde van het jaar wordt gecompenseerd. De chauffeur wordt dan even niet opgeroepen."
Onduidelijkheid
Krijgt FNV Bondgenoten veel reacties van chauffeurs? Huub: "Alleen maar!"
En legt uit: "Vooral vragen en opmerkingen over de onduidelijkheid die er voor ze is. Hoe het met de wachttijd zit?, wanneer het ingaat?, bezorgdheid over meer moeten werken en van mensen die achtenveertig uur werken genoeg vinden."
Door vertraging in de cao-onderhandelingen zijn er ook nog geen spijkers met koppen geslagen over de 48-urige werkweek.
"Het is vervelend dat dit nog niet rond is en wij dit niet netjes op papier hebben staan. Want wij willen het aan de mensen gaan uitleggen", besluit Huub.
EVO
Vereniging van en voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders EVO zet de gang van zaken nog eens op een rijtje:
Nederland heeft aanvankelijk een eigen regeling van de Europese richtlijn gemaakt. Een onderliggende maatwerkregeling ingevoerd waardoor chauffeurs gemiddeld 55 uur per periode mochten werken.
Deze regeling zou eerst gelden tot 23 maart volgend jaar, maar moest een jaar eerder vervallen onder druk van de Europese Commissie. Momenteel zijn er nog onderhandelingen gaande over een alternatief voor de maatwerkregeling.
Als er afspraken worden gemaakt tussen de werkgever en werknemer, mag deze periode op elke willekeurige datum ingaan. Dit moet wel worden gedocumenteerd en in de tussenliggende periode moet de chauffeur zich ook aan het gemiddelde van achtenveertig uur houden.
©Transport Online / Marcel van der Voort

zie transport online voor de commentaren en ander nieuws http://www.transport-online.nl

Geen opmerkingen: