woensdag 6 mei 2009

Vervoerders en verladers betreuren besluit EP over 48-urige werkweek

dinsdag 05 mei 2009
Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en KNV betreuren het besluit van het Europees Parlement om zelfstandige chauffeurs niet uit te sluiten van de 48-urige werkweek. De organisaties vinden het principe onjuist om een ondernemer te binden aan een maximaal aantal uren dat aan de onderneming mag worden besteed.

Bovendien wordt de verkeersveiligheid niet verbeterd door ondernemers te houden aan het arbeidstijdenbesluit.

Inbreuk vrij ondernemersschap
Zelfstandige ondernemers maken meestal meer uren dan de gemiddelde werknemer. Dat ligt besloten in het feit dat zij naast het uitoefenen van het beroep, ook ondernemerswerkzaamheden verrichten zoals administratie en acquisitie. Het beperken van arbeidstijden zou voor deze zelfstandigen een beperking in hun ondernemersactiviteiten betekenen. Hiermee zou het ondernemerschap in deze sector, als enige sector in Europa, zwaar benadeeld en tegengewerkt worden.

Verkeersveiligheid is vastgelegd in rij- en rusttijden
Voor alle beroepschauffeurs, of zij nu in loondienst zijn of als zelfstandige ondernemer opereren, geldt de rij- en rusttijdenverordening. In deze verordening zijn de dagelijkse maximale rijtijden minutieus voorgeschreven. Op overtreding van deze regels staan hoge boetes. Het invoeren van arbeidstijden voor zelfstandige ondernemers in het goederenvervoer over de weg voegt niets toe of af aan de verkeersveiligheid; deze wordt al gewaarborgd door de rij- en rusttijdenverordening.

Door zzp-ers te houden aan de 48-urige werkweek zou voor de ondernemers bovendien een adminstratieve lastenverzwaring ontstaan, terwijl het voor lidstaten in praktijk onmogelijk is om de regels te handhaven.

De organisaties benadrukken dat het niet gaat om een definitief besluit, maar dat de besluitvorming wel een paar stappen terug wordt gezet. Nu het Parlement zelfstandige chauffeurs niet wil laten uitsluiten van de 48-uursregel moet de Commissie met een nieuw voorstel komen. Dat voorstel wordt pas na de Europese verkiezingen verwacht.

© TruckLife

Geen opmerkingen: